A mi se m’acut que
hi ha quatre aproximacions possibles per abordar la llei de Sutton (recordin
que aquesta llei ens indica que hem d’anar a la recerca del malbaratament per
obtenir fons per a actuacions que realment aportin valor salut a les persones,
veure post de 5 de novembre), i crec
que a més a més les necessitarem totes quatre al mateix temps:
1.
La medicina basada en la
preferència dels pacients (veure
post de 27 d’agost)
Hi ha una informe d’una revisió Cochrane que afirma que quan els
pacients tenen informacions contrastades, al marge del seu metge, tenen
tendència a triar opcions terapèutiques més conservadores, dintre del ventall
que se’ls hi ofereix pel seu diagnòstic. I, segons alguns investigadors, amb
aquest mètode es pot esperar fins a un 20% de reducció en algunes intervencions
quirúrgiques programades.
2.
El paper de les institucions
científiques en l’abordatge de la medicina basada en l’evidència
Les dificultats en l’exercici de la medicina comencen en el gap que hi ha entre l’evidència científica i la realitat de la pràctica assistencial. En aquest terreny hi ha una baula perduda que provoca les sorprenents variabilitats de la pràctica clínica i del consum de recursos sanitaris. Per aquest motiu, en els darrers temps s’estan observant iniciatives professionals interessantíssimes (que ja comentaré més extensament en posts posteriors), de les quals destacaria “Do not do” de NICE al Regne Unit i “Choosing Wisely” d’ABIM Foundation als Estats Units.
3.
Les reordenacions organitzatives
centrades en les necessitats dels pacients
4.
El mètode analític: el benchmarking (veure post de 19 de novembre)
El benchmarking té la força
de l’estadística comparativa, però la debilitat, com a mètode, que no pot, ni
sap, entrar al cor business. És un
mètode molt útil, doncs, quan les desviacions són molt evidents, però
s’observa, en canvi, resistència dels professionals a admetre-les. Hi ha un
informe “Milliman Research Report”
que diu que si els hospitals nordamericans més malgastadors acreditessin les
pràctiques clíniques dels més continguts, només per aquest fet, es podria
esperar una reducció de les despeses entre un 12% i un 16%.
Bibliografia
Berwick D. What
“Patient Centered” Should Mean: Confessions of an Extremist. Health Affairs
2009, 28(4):555-65.
Pyenson et al. Imaging
16% to 12%, A Vision for Cost Efficiency, Improving Healthcare Quality, and
Covering the Uninsured. Milliman Research Report. February 2009.
El proper dilluns
10 de desembre vull parlar de l’informe que Iasist va presentar la setmana
passada a Esade de Madrid sobre l’avaluació de resultats dels hospitals
espanyols segons model de gestió. Si poden no es perdin la lectura del
document. Se’l poden baixar lliurement de la pàgina web de la companyia. En
aquest informe veuran com amb tècniques de benchmarking
es comparen resultats dels dos models organitzatius predominants a Espanya, el
de gestió publica directa i el de gestió a través de contracte amb altres
proveïdors. Els avanço que el treball de Iasist demostra que si els hospitals
que ofereixen serveis públics actuen amb contracte i fan servir instruments
empresarials i contractes laborals són més eficients que no pas els de gestió
directe. Però ja els anuncio que si no tenen prou temps per llegir-se
l’informe, en el post de la setmana
que ve els n’explicaré alguns detalls.
Ah! I ja fa dies
que els tinc a punt un post sobre l’espectacular
transformació de les grans institucions psiquiàtriques en el món occidental.
Què s’ha fet dels manicomis? Han tingut èxit els programes comunitaris
alternatius? S’ha anat massa lluny? Però crec que això s’haurà d’esperar fins
el dilluns 17 de desembre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada