dilluns, 31 de desembre del 2012

Ens podem organitzar millor? El cas de Bellvitge


Arran de la propera publicació de l’article de l’equip que lidera Xavier Corbella (la capçalera del qual la poden veure emmarcada abaix) a la revista Journal of Hospital Administration, vull aprofitar per ressaltar com, amb canvis organitzatius ben estructurats i sostinguts al llarg del temps, es poden aconseguir millores notables, sempre que es compleixin algunes condicions que analitzaré tot seguit.



L’equip d’en Corbella va haver d’enfrontar una situació, molt habitual a la majoria d’hospitals: l’embús al servei d’urgències provocat pels malalts pendents d’assignació de llit a les plantes d’hospitalització.

En el quadre següent poden veure un extracte del diagnòstic que van fer l’any 2000 de la situació a l’Hospital de Bellvitge, perquè crec que és rellevant haver-lo fet bé per després abordar les solucions:



El projecte ara publicat va haver d’enfrontar una situació complexa que afectava el cor business de l’organització i, per tant, era imprescindible que comptés amb el suport inequívoc de la Gerència i de la Direcció Mèdica. Com que es tractava d’un problema multifactorial, des d’un principi es va decidir dotar-lo d’instruments organitzatius i jeràrquics imprescindibles: Cap d’admissions amb capacitat real de gestió de llits, Cap de guàrdia orientat prioritàriament al flux de pacients (alliberat, per tant, de feina clínica) i reunió diària cada dia a primera hora entre els màxims responsables de les àrees clíniques per prioritzar els ingressos.

A l’article apareix una llista de mesures que s’han implantat al llarg dels 10 anys del projecte, de les quals jo destacaria:

Però a més també s’han creat, o s’han potenciat, diverses infraestructures, substitutives de l’hospitalització convencional com: la unitat de diagnòstic ràpid, l’hospital de dia, la unitat d’observació de curta estada, la cirurgia sense ingrés, les unitats d’hospitalització de setmana i l’hospitalització a domicili.


Resultats de la intervenció

El projecte va tenir dos anys de control (1998-2000) i 10 d’intervenció (2000-2010), fruit de la qual s’ha observat una reducció de les esperes de llit a urgències. Vegi’s a la gràfica l’evolució del nombre mensualitzat de pacients ubicats al Servei d’Urgències de l’Hospital de Bellvitge pendents d’assignació de llit a les 8 del matí.




Discussió

El repte de posar ordre al moviment intern de pacients en els hospitals universitaris i de donar sortida als pacients encallats a urgències, a l’hora que es mantenen les programacions quirúrgiques, requereix una gran implicació de tota la organització. Afrontar aquest assumpte amb mètode, amb un diagnòstic inicial, amb mesures organitzatives, instrumentals i estructurals és un mèrit de l’equip signant del treball, sobretot perquè han aconseguit, al llarg de 10 anys, crear una cultura que ja impregna la institució.

Per part meva la meva felicitació pel treball presentat, a més de fer-me ressò de la pregunta que els mateixos autors es fan a les conclusions de l’article: per què no es pot fer extensiva l’experiència ara que ja està provada? I si em permeten els contestaré que potser no de la manera estructurada que ells acrediten, però que el que ha anat succeint al llarg d’aquesta darrera dècada és que moltes de les mesures i dels instruments proposats s’han anat difonent, de mica en mica, per la xarxa d’hospitals públics, i que ara, amb fortunes diferents, veiem moltes dinàmiques que van en la línia del projecte, podríem dir que pioner, de Bellvitge.

----------------------------------------------------------------------------------------------

El proper dilluns 7 de gener els vull presentar un experiència també organitzativa que ha aportat molt bons resultats clínics als malalts afectats, però que també ha aconseguit millorar l’eficiència d’un procés molt compromès i que afecta a moltes persones, sobretot d’edat avançada: el fast-track de la cirurgia colo-rectal.

Ep! Feliç any nou, a veure si remuntem d'una vegada aquesta maleïda crisi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada