divendres, 12 de març del 2021

Tres claus de l'èxit en la gestió del canvi

Andrés Fontalba
Mental fugit



La gestió del canvi és un procés vital que acompanya tant les persones com els sistemes i les organitzacions als quals pertanyem. Funciona tant en l'àmbit individual com en el col·lectiu i adquireix especial importància en el camp de la salut. Una de les característiques de l'escenari sanitari és la incertesa en què es mou, posada en relleu especialment a l'actual pandèmia. La resposta inicial davant aquesta incertesa és buscar postures que afavoreixin l'estabilitat i la predictibilitat per reduir l'ansietat que ens podria provocar el desconeixement del que passarà a mitjà o llarg termini, associada a sentiments de temor o falta de seguretat. Això ens pot portar a rebutjar, gairebé sense pensar-ho, noves idees, propostes o canvis que podrien ser necessaris i oportuns, i alhora explica per què moltes organitzacions no arriben a implantar ni el 70% dels canvis que es proposen. A la banda oposada, la incertesa afavoreix la supervivència i l'adaptació ja que és provocadora de canvis i, encara que aquests canvis atemptin contra la nostra necessitat de tenir un ambient estable, són omnipresents en la majoria d'àmbits de l'atenció sanitària. Entre els processos de canvi més rellevants es troben els avenços tecnològics, l'envelliment de la població, els canvis en els patrons de malaltia i els nous descobriments en el camp dels procediments diagnòstics i tractaments.

A l'hora de buscar les claus de l'èxit en la gestió del canvi, la mirada s'ha de dirigir cap als professionals. En un interessant estudi portat a terme recentment a Suècia es va entrevistar metges, infermeres i tècnics en cures auxiliars d'infermeria per preguntar-los sobre les percepcions de qualsevol canvi que consideressin que havia afectat la seva feina, ja que la comprensió de les actituds dels professionals envers el canvi és un factor fonamental perquè aquest es consolidi. Entre els resultats destaquen les tres claus següents per a l'èxit:

1. Tenir l'oportunitat d'influir en el canvi

Els canvis iniciats pels professionals de la salut són considerats per ells com els més fàcils d'implantar i rarament hi mostren resistències. El grau de participació es relaciona directament amb la implicació personal en la consecució dels objectius. Expressen actituds més positives cap als canvis que s'han desenvolupat a la primera línia de l'atenció sanitària i que van des de baix cap amunt.

2. Estar preparat per al canvi

Qualsevol canvi comunicat eficaçment n'augmenta les possibilitats d'èxit. De manera general, tots els canvis organitzacionals sense comunicació prèvia i que es perceben com a inesperats són rebutjats. Els canvis previsibles són percebuts de manera més satisfactòria.

3. Apreciar el canvi

Per als professionals és molt important comprendre la necessitat de canvis organitzacionals i en quina mesura beneficien el pacient i els beneficien també a ells. Els professionals de la salut s'identifiquen en gran manera amb els pacients i amb les seves necessitats, de tal manera que qualsevol canvi, per tenir valor, ha de repercutir de manera positiva en l'atenció que se'ls presta, i aquest benefici és una gran font de motivació.

Les crisis introdueixen més incertesa a les nostres vides, la qual cosa fa que els canvis es precipitin. La pandèmia ha estat un catalitzador que els ha provocat i ha posat en màxima tensió el sistema sanitari. Només la capacitat de resiliència i adaptació dels professionals ha permès que el sistema no es trenqui i ha deixat molts exemples d'iniciatives que compleixen les tres claus d'èxit. Per esmentar-ne només una, la creació de circuits específics per tractar pacients amb sospita de COVID, els anomenats “circuits respiratoris” en centres de salut i a l'hospital, no sols ha reduït els riscos de contagi, sinó que a més a més ha millorat la qualitat de l'atenció, els temps de resposta i la satisfacció dels pacients implicats. La iniciativa per organitzar aquests circuits ha sorgit en molts casos dels professionals, que han contribuït de manera activa a dissenyar-los i els valoren, igual que els pacients, com a molt efectius. Altres possibilitats que haurien estat impensables fa un any, com ara la de practicar procediments diagnòstics o administrar una vacuna en el vehicle del pacient, són avui una realitat.

Els canvis en els serveis sanitaris són inevitables i necessaris. Si el nostre objectiu és aconseguir implantar-los i consolidar-los perquè beneficiïn tothom, cal considerar les maneres més efectives de posar-los en marxa.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada