divendres, 13 de setembre del 2013

Els valors i el programa formatiu ocult dels residents






El Dr. Rafael Manzanera, l'autor del tweet seleccionat aquesta setmana, és un metge amb una carrera vinculada a la planificació i a la gestió de la sanitat pública. Ara és el responsable de qualitat i de "gestió del coneixement" de MC Mutual. Ah! I a més és un twitter molt actiu.

El tweet del Dr. Manzanera ens remet a un informe signat pels tres directius més destacats de Darmouth Insititute, amb John Wennberg al davant, document que va dirigit als estudiants de medicina d'últim any (s'entén que americans) per advertir-los que, quan hagin d'escollir el programa de residència, no es deixin entabanar només per la reputació dels hospitals, sinó que estiguin atents a un fenomen que els autors anomenen el "programa formatiu ocult", el qual marcarà definitivament els seus valors i, per tant, la manera com tractaran els pacients al llarg de tota la seva vida professional.

Si poden donar-li un cop d'ull, veuran com l'informe deixa al descobert, mitjançant "Hospital Care Intensity Index", el grau d'agressivitat (inapropiada) del tractament de la cronicitat per part dels principals hospitals universitaris nordamericans (prengui'n nota dels mals resultats del Mass General per contra dels excel·lents resultats de Mayo Clinic); o bé les taxes poblacionals de sobretractament quirúrgic que s'observen a les àrees ateses pels mateixos hospitals. 

Els autors creuen, i jo comparteixo, que els valors de l'ús apropiat dels recursos sanitaris i del respecte per les preferències dels pacients, són tan importants per als metges en formació, com l'aprenentatge clínic en ell mateix.

2 comentaris:

  1. Està clar que hem de fugir del acarnissament terapèutic i també hem de respectar les preferències dels pacients cada vegada més...però que fem a les hores amb els registres i tractaments que se'ns demanen?, EQAs, EQPFs...? potser s'haurien de fer canvis en alguns d'ells?...sense adornar-nos ens pot portar a no escoltar el que vol o no vol el pacient...!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Exacte , actualment hi han molts indicadors que no reflexen la realitat del dia a dia .

      Elimina