
Per començar, em sembla oportú recollir els 5 reptes que afronten avui els hospitals, segons un document previ del mateix Royal College of Physicians:

2. Canvis graduals i persistents de la casuística cap a la cronicitat i la geriatria
3. Dificultats de coordinació i de continuïtat de serveis dels pacients ingressats
4. Serveis de qualitat irregular a les nits i els caps de setmana
5. Imminent crisi de professionals i de formació de nous professionals
I per afrontar aquests reptes, segons "Future Hospital Comission", els hospitals haurien de plantejar-se una reordenació basada en els següents principis:
Penso que aquest nou informe és rellevant perquè va més enllà de la retòrica habitual i s'atreveix a fer propostes organitzatives per poder aconseguir el canvi desitjat:
Vegin com, amb el pacient en el centre, el 40% del gràfic s'ocupa amb serveis comunitaris (àrees en verd clar), dues àrees de les quals són compartides (àrees en verd fosc): l'una de serveis especialitzats integrats i l'altra de serveis intermedis (sociosanitaris i transferències complexes). A la part hospitalària (les àrees blaves) hi ha una divisió mèdica centralitzadora, amb capacitat de gestió directa de sales d'hospitalització i de tots els recursos d'ús clínic de l'hospital (amb excepció de les àrees materno-infantils i d'algunes especialitats). Aquesta agosarada proposta organitzativa té com objecte reduir les "capelletes", i així proporcionar les bases per gestionar la continuïtat de serveis amb més garanties.
Almenys sembla que el tradicional gràfic de triangle (recorden?) on l'atenció primària està abaix i l'hospital dalt, ha esdevingut un cercle al voltant del pacient on hi ha una visió més integradora dels diferents actors del sistema. Amb tot, al Royal College of General Practitioners (metges de família) li ha faltat temps per queixar-se d'una visió massa centrada en l'hospital i, en una editorial, ha demanat participar a la comissió.
Un parell de conceptes rellevants del document (segons el meu parer):
Des de la perspectiva laboral de la divisió mèdica, l'hospital s'ha de reorganitzar de cap a peus. S'han de fer torns que garanteixin la qualitat del servei sempre i a tothora i, per tant, ha de desaparèixer el model de plantilles diferents el matí, les tardes, i els caps de setmana / festius / nits. Les guàrdies passen a ser una cosa del passat.
Hi ha dues grans rutes clíniques per als pacients: la generalista on predomina l'abordatge general de les necessitats del pacient, amb el suport puntual dels especialistes, i l'especialitzada, per a pacients que tenen un requeriment molt específic i estandarditzable. Per tant, el concepte de llit hospitalari assignat a servei mèdic també passa a ser una antigalla.
Des de la perspectiva laboral de la divisió mèdica, l'hospital s'ha de reorganitzar de cap a peus. S'han de fer torns que garanteixin la qualitat del servei sempre i a tothora i, per tant, ha de desaparèixer el model de plantilles diferents el matí, les tardes, i els caps de setmana / festius / nits. Les guàrdies passen a ser una cosa del passat.
Hi ha dues grans rutes clíniques per als pacients: la generalista on predomina l'abordatge general de les necessitats del pacient, amb el suport puntual dels especialistes, i l'especialitzada, per a pacients que tenen un requeriment molt específic i estandarditzable. Per tant, el concepte de llit hospitalari assignat a servei mèdic també passa a ser una antigalla.
A manera de conclusió
L'informe de "Future Hospital Commission" és un document de 214 pàgines del qual, lògicament, aquest post no pretén fer-ne un resum. Senzillament m'he atrevit a destacar algunes qüestions com: reptes, principis i model, que m'han semblat rellevants. Si, posem per cas, no disposen del temps per llegir-lo tot, els recomano un cop d'ull a l'"Executive Summary" (8 pàgines).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada