Tant en el sector sanitari com en la indústria, la innovació ha deixat de banda els antics paradigmes. Si abans es creaven productes i serveis sense comptar amb les necessitats de l'usuari final, ara es busquen noves maneres de resoldre els problemes de les persones, tenint en compte el context en què viuen, els seus desitjos, les seves pors i les seves inquietuds.
El Design Thinking o Pensament de disseny és la metodologia utilitzada pels dissenyadors com a estratègia per generar innovació. Tim Brown, professor de l'escola d'enginyeria de la Universitat de Stanford, va ser-ne l'impulsor amb un article publicat el 2008 a Harvard Business Review en el qual explicava la col·laboració dels professionals de primera línia de Kaiser Permanente en la reenginyeria del procés de canvi de torn d'infermeria. El resultat va ser beneficiós tant per a l'experiència del pacient com per a la vivència dels professionals. En aquest article del New York Times Opinionator s'expliquen altres projectes que Kaiser ha dut a terme aplicant el pensament de disseny.
La Universitat de Stanford ha establert 5 fases en la metodologia Design Thinking: sentir empatia, definir, idear, construir prototips i provar-los. Com que no és una metodologia quantitativa, en lloc de l'estadística s'utilitzen eines qualitatives que ens permeten fer anàlisis individuals i no col·lectives.
Tal com es planteja en aquest article de Harvard Business Review, entendre la manera de pensar dels pacients és el primer pas en qualsevol procés de Design Thinking. En aquest post em centraré en la primera fase, la de sentir empatia amb la persona, on a més de fer-li preguntes, és important sortir dels despatxos i fer el mateix recorregut (físic i emocional) del pacient. Algunes eines ens hi poden ajudar:


És important elevar el protagonisme dels professionals i reflexionar sobre dos conceptes: experiència del pacient i experiència del professional. A l'Hospital Universitari Vall d'Hebron, conscients que una sense l'altra no té sentit, es va preguntar als professionals quines eren les seves experiències i necessitats en relació amb els diversos processos assistencials i, posteriorment, es va demanar als pacients que ajudessin a dibuixar el mapa de la seva experiència. El resultat el poden veure en les imatges que il·lustren el post.
Per tal que la innovació tingui oportunitats en les nostres organitzacions, calen líders que no practiquin la "innovació placebo" (parlen molt d'innovació però amb prou feines hi ha canvis) i assumeixin la responsabilitat davant els canvis imminents de les seves organitzacions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada