L’arribada de l’efectivitat
L’arribada de l’evidència
El 4 de novembre de 1992, un grup d’epidemiòlegs canadencs, encapçalats per Gordon Guyatt, va publicar un article seminal, en el que venien a dir que els epidemiòlegs estaven farts d’analitzar les variacions de la pràctica clínica i només explicar-se-les entre ells. Amb l'empenta de la medicina basada en l'evidència, van néixer les guies de pràctica clínica, uns documents que recomanen quines són les bones pràctiques i quines no. Val a dir que la cultura mèdica havia necessitat gairebé mig segle, comptant a partir de la producció massiva de la penicil·lina el 1945, a més de l'empenteta dels epidemiòlegs, a incorporar la idea de l’efectivitat en els seus protocols d’actuació. Mentrestant els hospitals, que havien crescut d’allò més, es van enredar en l’elaboració d’organigrames, en l’homologació de processos i en el combat contra les ineficiències internes i, de fet, encara hi són.
El valor de la mirada dels pacients
El novembre de 1999, els Instituts de Medicina nord-americans van publicar l’informe “To err is human”, un document que va oferir una visió de la qualitat assistencial des de la perspectiva del pacient, cosa que va generar nous instruments per millorar la seguretat de la pràctica clínica. Set anys més tard, Michael Porter i Elizabeth Teisberg van anar més enllà i van definir el valor com la qualitat percebuda per les persones en relació als costos dels processos assistencials. Va arribar, doncs, el moment d’incorporar les decisions compartides a les guies de pràctica clínica, un fet inviable si no s'aconsegueix que la cultura mèdica, sense abandonar la certesa científica, baixi del pedestal i assumeixi tres principis molt valuosos: escoltar, comprendre i compartir. Per altra banda també caldrà que els hospitals s’espolsin els excessos de rigideses i burocràcies, aixequin la mirada i aprenguin a crear unitats clíniques multidisciplinàries i participatives, un fet que els permetrà remodelar els seus serveis comptant amb l’experiència dels seus pacients.
La provisió de serveis sanitaris ha acabat ocupant una posició cabdal en la societat, un fet impensable fa només cent anys, i per això pacients, clínics i directius haurien de saber plantejar nous escenaris més valuosos, és a dir, centrats en l’efectivitat i adaptats a la manera de ser de les persones.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada