divendres, 10 de juny del 2022

Potenciar el lideratge clínic per millorar la qualitat assistencial

Mª Luisa de la Puente
Promovent confiança



Els nous reptes per a la millora de la qualitat en la planificació i compra de serveis porten a contemplar els serveis o les institucions no tant individualment com amb una mirada de sistema. Així es pretén facilitar la integració i coordinació de l'atenció al territori mitjançant un sistema de planificació i contractació més facilitador i menys executiu. Buscant solucions als problemes planificades localment, en comptes de pretendre un seguiment igualitari dels serveis ajustat a les normes o als estàndards nacionals. La taula 1 resumeix aquests reptes futurs detectats per un grup d’experts en un treball sobre contractació de King’s Fund 2020 (Thinking differently about commissioning. Learning from new approaches to local planning). 

Els directius dels serveis sanitaris i els professionals de la salut necessiten més suport, tant des de fora de la institució com des de dins, per avançar en aquests reptes. El canvi serà molt més lent si no es disposa d'un lideratge eficaç i d'un model de conducta i compromís dels responsables del sistema. I l’avanç també serà més difícil si el nivell operatiu, el que coneix millor els processos d'atenció, no hi està implicat. 

Per a la millora contínua de la qualitat i l'eficiència dels serveis d'atenció sanitària i social cada vegada serà més necessari acompanyar més i millor les institucions proveïdores de serveis dels diferents territoris, treballant amb els seus directius i els seus líders assistencials en l'àmbit local. A la taula 2 es pot observar la metodologia de treball amb els proveïdors locals en el sistema sanitari a Anglaterra (NHS Oversight Framework 2019/20 annex 1: Provider oversight approach. 2019). 

Els professionals assistencials, que tenen capacitat de seguir de prop tot el procés assistencial (detecció de problemes, cerca de les millors solucions segons l'evidència científica, execució de les mesures i millora dels resultats), han de participar, acompanyant els planificadors i els gestors, tant en els nivells estratègics com en els operatius. El paper del lideratge assistencial és fonamental en l'estratègia (activitats de planificació, contractació de serveis, desenvolupament de nous perfils professionals, millora de la qualitat, adequació de serveis...) i a més a més facilita la innovació organitzativa en el terreny local ajudant a la resolució de problemes i donant suport al personal perquè faci bé la seva feina en el marc de la complexitat de la prestació de serveis de primera línia.

Getting It Right First Time (GIRFT), del qual ja s'ha parlat en aquest blog és un programa nacional anglès dissenyat per millorar el tractament i l'atenció hospitalària als pacients. La seva metodologia es porta a terme mitjançant la revisió en profunditat dels serveis, l'avaluació comparativa i la utilització de dades per donar suport al canvi, revisiones clíniques i combinació de l'anàlisi de dades amb l'aportació i el coneixement professional, examinant com es fan les coses en aquest moment i com es podrien millorar. Dona suport als proveïdors, als sistemes d’atenció integrada territorials (ICS) i als professionals perquè ofereixin una millora contínua de la qualitat en benefici dels pacients. La seva tasca està coordinada amb NHS England, NHS Improvement i la Care Quality Commission. (Vegeu vídeo a l'enllaç).

Hi ha molts líders no visibles, informals, que no pertanyen ni a juntes ni a càrrecs directius, però que tenen una influència enorme en els seus col·legues. Hauríem de saber trobar-los i animar-los, estructurant unes regles de joc clares, i comptar amb ells i elles.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada