
Dijous passat l'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) va presentar el 5è informe de la Central de Resultats. Aquesta és la segona vegada que l'informe es publica sense anonimitzar i la primera que ho fa amb dades obertes (open data). Per tant, qualsevol ciutadà se les pot baixar en excel per treballar-les segons el seu propi criteri. També hem de celebrar que el format de l'informe sigui més analític amb aportacions d'experiències específiques. Pel que fa als interessos d'aquest blog, em vull fer ressò de la novetat de la dimensió d'"Adequació", amb 11 indicadors, que se centren només en la naturalesa de l'activitat dels hospitals.
La capacitat diagnòstica i terapèutica de l’actuació clínica de la medicina moderna ha assolit un nivell d’eficàcia molt elevat. Per aquest motiu ha augmentat la responsabilitat dels sistemes sanitaris d’aplicar el seu instrumental de manera adequada i proporcionada i, per tant, ara, a més d’interessar-nos per l’eficiència i la seguretat de les institucions sanitàries, també ho hem de fer per veure si el que fan correspon al que creiem que haurien de fer.
Quan avui parlem d’adequació, estem parlant
d’hospitalitzacions que s’haurien pogut evitar amb una actuació més acurada a
l’àmbit comunitari, intervencions quirúrgiques que no s’haurien indicat si el
pacient hagués estat més ben informat de les expectatives
reals, processos de final de vida innecessàriament tecnificats, proves
diagnòstics redundants que acumulen radiacions sobre el pacient, i així un
llarg etcètera que no fa més que dir-nos que a partir d’ara ens hem de començar
a preguntar pel malbaratament ocasionat per la manca d’adequació de les
activitats clíniques i de la necessitat de mesurar el fenomen per reduir-lo.
Els hospitals amb pressió d’urgències encara elevada s’han de preguntar si la seva coordinació amb atenció primària és l’òptima. A Catalunya hi ha 16 hospitals amb una pressió d’urgències per sobre del 75%.

Els serveis d’urgències hospitalaris haurien d’atendre només els pacients que tenen problemes de salut de complexitat proporcionada al recurs. Hi ha 20 hospitals que tenen un percentatge de pacients ingressats inferior al 10%.
La majoria de
serveis d’urgències hospitalaris han desplegat sistemes de triatge amb la
finalitat de preservar l’atenció adequada als pacients que més ho requereixen.
Lamentablement avui encara no es pot fer servir la informació procedent del
triatge d’una manera universal i, per això, el 5è informe proposa el
percentatge d’urgències ingressades com a mesura indirecta d’adequació dels
serveis d’urgències d’hospital, i per entendre-ho millor vegi’s algun exemple.
L’Hospital de Granollers (foto) té una proporció d’ingressos del 31,3%, la més elevada del
SISCAT, xifra que diu que aquest centre ingressa una urgència de cada tres, expressió evident que les urgències de poca trascendència, a Granollers, tenen
altres dispositius més apropiats. També s’han de destacar valors elevats a
Lleida, amb un 26,1% a l’Hospital de Santa Maria i 18,6% a l’Hospital Arnau de
Vilanova (els més alts del seu grup de comparació). Però a l’altra banda de la
sèrie es pot observar l’Hospital Dos de Maig amb un 4,6% i l’Hospital del
Vendrell amb un 4,8%, que segur que atenen un gran volum d'urgències de baixa complexitat.
¿No seria més convenient orientar els recursos destinats a ingressos hospitalaris de causa mèdica de persones molt grans (més de 20.000 hospitalitzacions) a més serveis comunitaris i intermedis?

Per al post de dilluns 22 de juliol he previst fer una revisió d'altres benchmarking cèlebres: el Top20 de Iasist (de gestió), Hospital Safety Score de "The Leapfrog group" (de seguretat clínica) i US News Best Hospitals (global).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada