divendres, 25 de desembre del 2020

Outcomes sí, però atents on trepitgem

Mª Luisa de la Puente
Promovent confiança




Tornem a la qüestió de la informació per a la bona gestió, aquella que ens condueix a la millora de la qualitat assistencial, a donar més valor a allò que fem. Sembla que alguns centres sanitaris ja s'estan movent lentament cap aquí o, si no s'hi mouen encara, sí que comencen a reconèixer-ho com a nord. Aquest moviment necessita mesurar-se i, per a això, no podem prescindir de mesurar, a més de l'outcome final, els passos o les accions que ens hi porten(1).

L'actual pandèmia de COVID-19 és un interessant estudi de cas sobre la importància de la mètrica dels processos. Mentre que el seguiment dels resultats dels pacients, com ara la mortalitat relacionada amb la COVID-19, és d'interès primordial, aquestes dades per si soles no ens ajuden a entendre com estem gestionant la pandèmia. Les mesures del procés entorn de les activitats crítiques, com la disponibilitat i el temps de resposta dels tests diagnòstics, el compliment del distanciament social, la cobertura de l'estudi de contactes, l'ús dels equips de protecció personal, la utilització de llits d'UCI o de ventiladors... ens donen una millor comprensió de la situació del control de la pandèmia.

La millora de la qualitat no es pot dur a terme sense mesurar el procés, una tasca difícil però imprescindible. Per a això es necessiten dades dels registres clínics, però també d'auditories i observacions que no es troben en aquests registres, com ja hem comentat en altres posts. Les dues maneres de mesurar la situació sanitària viuran una revolució els propers anys. Ja hi ha centres que han fet la gran aposta de tenir informació online, en temps real, que permeti detectar de manera ràpida, per exemple, la deterioració d'un pacient en planta o a casa seva. Noves tecnologies que ja són aquí com ara dispensadors per rastrejar electrònicament la higiene individual de les mans al llarg de la jornada laboral, identificació de persones per radiofreqüència, softwares de monitoratge i alerta de signes vitals o marcadors que facilitaran enormement el seguiment dels processos d'atenció sanitària. 

Mesures de procés relacionades amb resultats que són gestionades de tal manera que donen suport a la millora de la gestió de la qualitat i seguretat assistencial, i que ho fan permanentment. Cal saber triar els processos que han demostrat relació amb els resultats desitjats. Amb el suport a mida dels processos clau, els centres podran millorar el coneixement actual, amb menys recursos i de forma més fiable, sobre què s'ha de fer o deixar de fer per arribar al resultat d'atenció desitjat. Els moderns avenços en estadística poden ajudar a quantificar l'efecte de certs processos sobre els resultats.

Tot mantenint l'“emoció” per obtenir outcomes, no podem oblidar-nos del mesurament dels processos. Recopilar dades per obtenir mesures de procés pot ser tan difícil o més que obtenir algunes mesures de resultat, especialment per als sistemes que no van ser dissenyats per a aquesta classe de vigilància sinó majoritàriament per a la facturació i l'administració, i no per al mesurament dels processos clínics. Es tracta d'un repte considerable que requereix una estreta coordinació de treball entre clínics, gestors, experts en qualitat, estadístics i informàtics. 

L'hospital Mount Sinai Morningside de Nova York treballa des de l'any 2017 en un projecte on es comparteix informació en temps real ‒i acuradament seleccionada‒ que se centra en la millora diària de la qualitat i de l'experiència dels pacients. Els aspectes de l'activitat hospitalària als quals el sistema dona suport són: capacitat, demanda, estat del quiròfan, estat clínic, gestió de casos, transicions de cures, atenció ambulatòria i gestió de crisis(2).

L'Humber River Hospital de Toronto, per la seva banda, ha presentat recentment a l'International Forum on Quality and Safety la utilització d'intel·ligència artificial no sols per a la gestió de recursos sinó també per a aspectes de qualitat amb la creació d'un centre de control d'última generació que funciona les 24 hores del dia, els set dies de la setmana. Aquest hospital ha aconseguit avançar en qualitat, seguretat i eficiència a través d'una transformació clínica innovadora combinant els algorismes clínics tradicionals i les eines digitals. 


Continuar la cerca d'avenços per millorar la qualitat de l'atenció sanitària, i aconseguir així un millor equilibri del mesurament de processos i resultats amb el suport de les noves tecnologies, ens ajudarà a avançar en la direcció correcta. 


Bibliografía

1. Pimentel MPT, Austin JM, Kachalia A. BMJ Qual Saf 2020; 29: 943–946. To improve quality, keep your eyes on the road. doi:10.1136/bmjqs-2020-011102. 

2. Integrating a Real-Time Information Framework with Daily Management to Improve Flow and Revenue. NEJM Catalyst Innovations in Care Delivery 2020.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada