divendres, 4 de desembre del 2020

Fer el que toca, quan toca i on toca






Fer el que toca, quan toca i on toca, aportant valor i tenint sempre en compte la perspectiva del pacient podria ser una definició, una mica casolana, del Right Care. La més formal, la dels editors de The Lancet, Sabine Kleinert i Richard Horton s'observa en el gràfic inspirat en el monogràfic Right Care de 2017. 

La dificultat rau a trobar el camí per impulsar tot el que implica aquest concepte i que, sens dubte, ha de ser una de les palanques de transformació de les organitzacions sanitàries del segle XXI, sempre considerant que l’evidència ja s’aplica en moltes situacions i que conèixer i tenir en compte l’opinió dels pacients és una manera de fer cada vegada més habitual. Per aquest motiu m’agradaria compartir la ruta que estem seguint a l’Hospital Clínic de Barcelona en el marc del Pla estratègic.

Al començament de l’any 2019, i amb l’objectiu de donar un impuls al Right Care, un grup de 20 professionals del Clínic de diferents àrees assistencials es van formar en un conjunt d’eines de gestió clínica mitjançant un programa formatiu impartit pel Jordi Varela. En acabar el curs, cada alumne havia de presentar un projecte aplicable al seu lloc de treball i es van presentar, per tant, 20 projectes. 

Al cap de pràcticament dos anys, ja tenim resultats i línies en desplegament entre les quals m’agradaria destacar: 

  • Organització de la teràpia intravítria dels pacients amb degeneració macular en un acte únic en més del 85% dels casos.
  • Adequació de la transfusió d’hematies en el marc del projecte “Amb una sola bossa de sang n’hi ha prou”, del Programa Patient Blood Management, que incrementa la transfusió d’una sola bossa de sang del 31 al 50% dels pacients transfosos a l’àrea d’Urgències i del 0-40% al 40-80% en diferents procediments quirúrgics.
  • Reducció de les estades inadequades o dies sense valor afegit a la sala de psiquiatria infanto-juvenil (d'11 dies a 4 dies de mitjana per pacient) gràcies a compartir amb famílies i altres institucions els objectius esperats durant l’ingrés. 
  • Reducció o retirada precoç del sondatge vesical rutinari en cirurgia obstètrica, a partir d’un estudi en 124 dones en què es demostra que evitar l’ús de la sonda no augmenta les complicacions perioperatòries. 
  • Increment de l’obtenció correcta d’orina fins a més del 85% dels casos mitjançant un nou sistema de recollida d’orina de 24 hores.
  • Maneig ambulatori del pacient de trasplantament renal amb funció retardada de l’empelt mitjançant l'estada de pacients de fora de Barcelona en un hotel i el seguiment d'aquests per l’equip d’hospitalització a domicili.
  • Presa de decisions compartides en pacients fràgils de més de 85 anys davant un diagnòstic de neoplàsia.

Aquests són alguns dels projectes més destacats que, més enllà dels resultats ja assolits que cal estabilitzar, ha sembrat  la cultura del Right Care a l’organització. En aquesta línia, el nostre objectiu de l’any 2021 és complementar aquestes iniciatives que, de manera natural, sorgeixen de l’àmbit de treball específic amb projectes transversals que impactin en tota l’organització.

I en paral·lel, i comptant de nou amb l’ajut de Jordi Varela, iniciem una revisió de les unitats funcionals de processos o malalties amb la finalitat de transformar les trajectòries clíniques en cadenes de valor, definint els outcomes en tres nivells (tier): a) supervivència i qualitat de vida, b) eficiència y qualitat del procés de recuperació i c) sostenibilitat de la salut i complicacions del tractament a mig i llarg termini (Porter M: "What is value in health care?"). El projecte cerca implicar els pacients en la selecció dels indicadors i promoure les decisions clíniques compartides, treballar interdisciplinàriament integrant tots els nivells assistencials a més d'evitar activitats i circuits innecessaris amb la metodologia lean. Començant per la Unitat d’Oncologia Hepàtica, volem definir una manera de treballar que s'estengui a la resta d'unitats funcionals.

En aquests dos anys, els professionals vinculats al Right Care de l’Hospital Clínic han estat treballant a partir d’oportunitats concretes, han desplegat projectes de diversa magnitud i els han acompanyat d'eines i suport metodològic. El nostre hospital està embrancat en una estratègia Right Care multidisciplinària, complexa, il·lusionant i necessària amb la finalitat de fer, cada vegada més, el que toca, quan toca i on toca.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada