Recentment, Mònica Almiñana ens va posar en el camí de l'atenció orientada a objectius (goal-oriented care) en el seu article “Carried me with you: els objectius de l'atenció integrada són cosa de més d'un”, que ha suscitat un cert debat atesos els comentaris de diversos lectors.
El concepte d'atenció orientada a objectius no és estrictament nou. El 1991 es van publicar a la revista Family Medicine dos articles seminals sobre aquest tema. En un, Mold et al. definien el model de l'atenció dirigida a objectius com “l'aproximació que utilitza els objectius vitals i de salut dels pacients per guiar els professionals sanitaris en la cocreació de plans d'atenció personalitzats que donen resposta a les prioritats, necessitats, preferències i valors compartits pels pacients”. Els darrers anys, la discussió a aquest respecte s'ha revifat pel fet que és un dels mecanismes per desenvolupar l'atenció centrada en la persona, superar el model biomèdic i avançar en la integració sociosanitària.
Tal com assenyalen encertadament els comentaris dels lectors, és difícil avançar cap a aquest model sense les necessàries palanques de canvi, com ara els sistemes d'avaluació i de pagament. Però avui centrem-nos en la palanca de la història clínica electrònica.
Dirigir la història clínica a objectius personals de salut
A Moving from problem-oriented to goal-directed health records, Nagykaldi, Tange i De Maeseneer proposen cinc funcions que s'han de tenir en compte en el redisseny d'historials de salut que pretenguin abraçar l'orientació a objectius personals de salut:
- Elements de suport a la implicació dels pacients: mitjançant el perfil principal del pacient, longitudinal i amb objectius de salut, nivells d'assoliment, barreres i facilitadors que ajudin a la presa de decisions compartides.
- Determinants personals de la salut: planificador de salut, longevitat, qualitat de vida relacionada amb la salut, desenvolupament personal, context social i familiar, voluntats anticipades.
- Notes i dades clíniques compartides: seguiment de l'atenció narrada pel pacient que integri dades d'esdeveniments vitals i de salut.
- Integració i interoperabilitat de serveis i dades: comunicació interdisciplinària i interoperabilitat de dades provinents de diferents fonts.
- Integració de salut comunitària: detecció de dades i senyals que donin resposta a objectius de salut individual i poblacional.
Alguns d'aquests factors ja estan recollits a les actuals històries clíniques electròniques. Vegeu, per exemple, el Pla d'intervenció individualitzat i compartit (PIIC) de la historia clínica compartida de Catalunya. D'altres encara no ho estan, però pot ser fàcil incorporar-los-hi. Tanmateix, els autors consideren que els dos primers –els elements de suport a la implicació dels pacients i els determinants personals de la salut– són els fonamentals per acostar-nos al model d'atenció orientada a objectius i que no estan desplegats avui dia. El desenvolupament d'aquests mòduls també es podria dur a terme mitjançant l'evolució de les històries personals de salut a què accedeixin els ciutadans, idealment des del mòbil, dotant-les d'un nivell d'interacció més gran i facilitant-hi la incorporació de dades proveïdes pel pacient que ajudin a mesurar el valor de l'atenció i la presa de decisions compartides.
Com que les inversions en sistemes d'informació són a molt llarg termini, seria convenient que en el proper cicle de renovació tecnològica s'invertís temps suficient per redissenyar-los. La reflexió sobre el model d'atenció i la participació de professionals i pacients en el procés de codisseny poden ajudar a evitar la perpetuació d'esquemes superats i garantir la transformació més enllà de la mera substitució. I si el tren ja ha passat, almenys ens queda el consol que les tecnologies actuals són molt més dúctils que abans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada