dilluns, 30 de maig del 2022

Conversar, un instrument en desús

Mònica Almiñana





Celeste Headlee, periodista radiofònica nord-americana considerada una gran comunicadora, té una magnífica xerrada en un TED talks en què dona 10 claus sobre com conversar. Ha tingut 26 milions de visites des que el va fer el 2015 i continua sent de “rabiosa actualitat”.

M'ha semblat interessant comentar el seu decàleg en aquest blog per obrir un breu espai de reflexió sobre si hauríem de “conversar“ una mica més amb els nostres pacients. És clar que en el dia a dia a les consultes no hi ha gaire temps per “conversar”. Hem après a fer entrevistes estructurades i semiestructurades per poder ser eficients amb el temps a la consulta, per poder orientar millor el diagnòstic i perquè els pacients “no ens expliquin la seva vida”.

Però tots els professionals sabem que alguna vegada hem arribat a un diagnòstic precís gràcies a una anècdota o un comentari puntual d'un pacient. La majoria de nosaltres hem conegut persones amb vides interessantíssimes a l'altra banda de la taula, i segur que ens hem quedat amb ganes de conversar una mica més amb moltes d'elles. 

Per tot això crec que val la pena veure aquesta intervenció de 10 minuts:


És una autentica joia!

Aquí teniu els seus 10 consells.
  1. No siguis multitask. No em refereixo a estar pendent de l'ordinador o del telèfon, sinó a ser veritablement present allà i en “aquell” moment. 
  2. No pontifiquis, assumeix que tens coses per aprendre. Tots som experts en alguna cosa. El pacient és un expert en els seus símptomes, en la seva malaltia i de ben segur que en altres coses.
  3. Fes servir preguntes obertes, li donaràs l'oportunitat d'explicar allò que li preocupa. 
  4. “Go to the flow”, evita els pensaments que et vinguin al cap sobre altres temes o preocupacions (teves), deixa que marxin i centra't en la conversa.
  5. Si no saps una resposta, una dada, un diagnòstic o un tractament, digues que no ho saps, sigues prudent.
  6. No equiparis les teves experiències o les d'altres pacients amb les de la persona que tens davant. No són mai iguals, totes les experiències són individuals.
  7. No siguis repetitiu, ni condescendent, perquè resulta molt avorrit i a més a més és paternalista.
  8. No entris a comentar detalls que no siguin estrictament necessaris.
  9. Escolta.
  10. Sigues breu.
Alguns punts són difícils o impossibles d'aplicar en el nostre dia a dia, però d'altres sí que són factibles. No són fàcils, requereixen esforç i pràctica, però podem intentar-ho. Com diu Celeste Headlee, assumim que sempre hi ha alguna cosa que podem aprendre de l'altre, deixem-nos sorprendre per ell o ella i conversem.

2 comentaris: