divendres, 4 de març de 2016

Millor jugant


Volkswagen va plantejar una campanya, The Fun Theory, amb l'objectiu de millorar hàbits introduint tècniques de joc. Vegem-ne un exemple.



Anna Sort, infermera, professora a diverses universitats i experta en gamificació (una nova paraula) en salut, defineix al seu bloc Lost Nurse in the Digital Era que la gamificació és "la utilització de tècniques de joc en activitats inicialment sense joc" amb l'objectiu d'involucrar les persones i solucionar problemes. Planteja que tots som potencials jugadors i que els videojocs han introduït el joc en molts aspectes de la nostra vida. Mecàniques com col·leccionar, atorgar punts, donar feedback, promoure intercanvis o personalitzar, afavoreixen la motivació i la involucració. El repte és transformar en divertida qualsevol activitat. I que el joc sigui prou difícil perquè la gent s'entusiasmi per resoldre-ho, sense ser impossible.


Recordo una visita que vaig fer fa anys a l'Institut Guttmann. Ens explicaven que determinats jocs de consoles eren una important eina de treball per a la rehabilitació. En el sector salut, podem imaginar moltes oportunitats de millora aplicant el joc: en la promoció d'hàbits saludables i en la prevenció de malalties, en l'educació del pacient amb una malaltia crònica per afavorir el seu empoderament, en l'adherència a la medicació, per posar alguns exemples. Hi ha molts productes ja al mercat, com Diguan Game que dóna suport als pacients adolescents amb diabetis tipus I fomentant l'educació terapèutica, o com QuitNow, joc per deixar de fumar.

I també podríem pensar en dinàmiques semblants per potenciar la involucració dels professionals i afavorir els canvis. Podríem, jugant, millorar el compliment del rentat de mans? O crear un joc per facilitar la implementació d'un nou sistema d'informació? O per compartir els objectius estratègics de la institució?

Els experts contesten als que diuen que això de jugar no és seriós per introduir-lo en el món empresarial, que ningú juga per perdre, que quan jugues el nivell de concentració és molt alt i que intentes superar-te constantment, i aquestes són actituds molt desitjades a les empreses.

Introduir el joc en les nostres organitzacions pot generar resistències inicials. Per vèncer-les és clau encertar per on començar i assegurar l'èxit en una primera experiència, mostrar els resultats i posteriorment estendre-ho a altres activitats. S'hauria d'iniciar aquest viatge acompanyats d'una empresa experta en gamificació que entengui les necessitats i la cultura de l'organització. Tant de bo estiguem davant d'una palanca que, en primer lloc, augmenti la satisfacció de professionals i pacients millorant la seva qualitat de vida i, al seu torn, acceleri la introducció de millores. I si tot això passés, serà sostenible en el temps?