dilluns, 21 d’octubre del 2019

La formació és imprescindible per a la gestió del canvi








Els actors que pretenem implicar-nos en l'orquestració de canvis en el nostre sistema sanitari solem coincidir pel que fa a les dificultats i barreres que limiten el desenvolupament d'estratègies de millora de les organitzacions sanitàries. Ja ho hem vist en entrades anteriors d'aquest blog, on ens preguntàvem què se n'ha fet de l'experiència del professional i com “desencallar” les nostres institucions.

En l'àmbit clínic, els avanços i les millores semblen imprescindibles, però l'adaptació de les organitzacions a les necessitats de les persones i dels professionals sovint manifesta resistències. Un dels principals motius és la complexitat del nostre sistema sanitari davant la realitat d'altres sectors. Aquesta és una de les reflexions que proposa l'article “Changing how we think about healthcare improvement”, publicat a The BMJ. Perquè el canvi sigui efectiu, és rellevant no només insistir en aquesta necessitat de millora, sinó també augmentar el coneixement sobre la complexitat de les organitzacions. Cap altra indústria o sector té tantes variables: finançament, regulació, proveïdors, “clients” amb diverses necessitats i diferents opcions d'intervenció. Fins i tot en l'àmbit de la clínica, l'atenció sanitària ha de ser individualitzada per a cada pacient. En aquesta situació, quan es busca la implementació d'un canvi, de vegades el sistema no reacciona de forma predictible. D'altra banda, els resultats tampoc provenen sempre d'experiències positives del passat.


En aquest marc, els professionals solem trobar-nos incòmodes amb aquesta línia d'anàlisi i de propostes i ens emparem en la clínica i en l'experiència per intentar, en molts casos, posar en marxa millores que ens permetin continuar avançant mitjançant assaig i error. El coneixement d'elements que ens facilitin disposar d'eines d'ajuda en aquesta tasca esdevé, per tant, una estratègia de valor. 

The School for Change Agents (L'Escola d'Agents del Canvi)

L'Escola d'Agents del Canvi és un curs gratuït promogut per la divisió Horizons de l'NHS anglès. S'imparteix una vegada l'any en un entorn virtual d'aprenentatge. Està oberta a qualsevol perfil professional (pertanyent o no a l'NHS) que estigui interessat a promoure millores i marcar diferències. L'Escola desenvolupa una proposta interessant per facilitar l'adquisició d'habilitats i competències en la gestió de canvis, tal com s'identifica al tràiler de l'edició de 2019.

Està estructurada en sis setmanes d'aprenentatge utilitzant una plataforma online amb un ritme de treball marcat per l'alumne. Durant la instrucció s'intercalen sessions programades mitjançant videoconferència, d'una hora aproximada de durada, liderades per professionals amb àmplia experiència en la gestió del canvi. L'Escola facilita a més a més la possibilitat de compartir, aprendre i connectar amb una àmplia comunitat de professionals, prop de 15.000 persones arreu del món, utilitzant Twitter, Facebook i la plataforma d'aprenentatge Futurelearn. Durant el curs, la comunitat desenvolupa l'anàlisi d'exemples pràctics de canvi i està liderada per Helen Bevan i Kathryn Perera, dues professionals de prestigi reconegut en aquest camp. Enguany han preparat una segona edició que comença el 4 de novembre. Per a tots els que hi estiguin interessats, és una estratègia formativa molt recomanable. En cas que hi hagi una barrera idiomàtica, és possible utilitzar els traductors integrats en els navegadors web i disposar a posteriori dels seminaris a la plataforma YouTube (que també facilita la traducció de subtítols) per seguir el curs sense gaires dificultats. L'Escola té com a al·licient afegit, una vegada completada la formació, continuar en contacte amb els seus professionals a través de la web d'Horizons que disposa de nombrosos recursos interessants com, per exemple, el repàs setmanal de continguts i experiències a les seves xarxes socials que porta a terme a la secció Tweets of the week. També, per un cost mínim, es pot obtenir una certificació d'aprofitament del curs i hi ha la possibilitat de mantenir l'accés als seus continguts a la plataforma, una vegada acabada l'activitat. Com a complement a aquesta estratègia, en la planificació de millores pot ser útil fer un cop d'ull a la guia The Change Model, un model de vuit components per al canvi que pivoten al voltant de la idea d'un “propòsit comú”, un aspecte molt recurrent en el qual es treballa a l'Escola. També està desenvolupat a l'NHS i disponible per a la consulta a la web següent. En aquesta adreça podrem trobar així mateix abundants recursos i lectures addicionals.

The Institute for Healthcare Improvement (Institut per a la millora de l'atenció sanitària)

L'organització nord-americana The Institute for Healthcare Improvement és també una font de recursos molt interessants que ofereix, per exemple, informes tècnics generals com el Marc de la psicologia del canvi d'IHI (lectura disponible en castellà). Aquest document incideix en alguns punts que són estratègics per facilitar els canvis: 

Tenir presents les motivacions intrínseques dels professionals pot augmentar el seu compromís individual i col·lectiu.
Fer que tots els actors siguin partícips del disseny dels canvis pot afavorir que augmenti la implicació per part dels professionals.
L'autenticitat en les relacions entre els professionals afavoreix que la coproducció i els canvis tinguin més probabilitats d'èxit.
Distribuir responsabilitats entre tots els professionals que participin en els canvis pot contribuir al progrés.
Aconseguir que la pròpia experiència del canvi sigui un element motivador ajuda l'aprenentatge col·lectiu i fa que la transformació sigui més efectiva.

En un àmbit més particular, la web Care Redesign Guide, de la mateixa institució, fa un exercici reflexiu i estructurat, en aquest cas dirigit a la millora i el redisseny de l'atenció de persones amb necessitats complexes i cost elevat.

The New England Journal of Medicine Catalyst

La plataforma NEJM Catalyst, del grup NEJM, és una altra referència que conté nombroses propostes i reflexions entorn de la millora de l'atenció sanitària, tant per a clínics com per a directius. Disposa d'una àmplia gamma d'idees pràctiques i solucions des de quatre perspectives de treball: el lideratge, la participació del pacient, el redisseny de cures i les noves oportunitats en l'assistència, i ho fa en obert mitjançant articles periòdics desenvolupats per líders d'opinió i experts de prestigi.

Finalment, las xarxes socials són un altre element dinamitzador de canvis que val la pena tenir en compte. Comunitats que conversen a twitter entorn dels hashtags #lateralsalud o #cambiahospital concentren la inquietud de professionals, directius i pacients amb relació a la innovació i a la gestió de canvis proposant reflexions, referències o, simplement, posant en contacte diferents persones (també pacients) amb un mateix propòsit: la millora del nostre sistema sanitari.

No hi ha dubte que aquests recursos i moviments conviden a l'acció. Ara només cal que hi confiem i que fem el pas. De ben segur que els nostres pacients en sortiran beneficiats i que els professionals i els directius estarem més satisfets i motivats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada