divendres, 8 de maig del 2020

Coses que hem de continuar fent després de la crisi





"Que bèstia!", que diu el Tortell Poltrona. Ho sabia però mai no havia estat tan conscient com ara que la nostra societat viu d’esquena a les malalties i a la mort i que quan aquestes surten a la llum és presa del pànic. I com m’agradaria que tots poguéssim sentir paraules serenes, professionals i decidides com les que jo sento cada matí del director mèdic, la directora d’infermeria i la directora per a les persones del meu hospital quan acaba el comitè de crisi de la COVID-19. 

Aquests dies he pogut llegir diferents llibres sobre com transformar les organitzacions per millorar-les. Vull recomanar especialment Corporate Rebels. Make Work More Fun. Joost Minnaar i Pim de Morree van decidir, desmotivats a la seva feina i mentre feien una cervesa en un jardí de Barcelona, viatjar per conèixer els millors llocs de treball arreu del món i aprendre de pioners entusiastes. Ho comparteixen en un blog, amb xerrades i workshops en línia, a la comunitat Corporate Rebels creada per ells i en un llibre.


En el seu viatge van conèixer de primera mà la manera de fer d’organitzacions tan diverses com Netflix, Spotify, Haier, el Ministeri de Seguretat Social de Bèlgica i Buurtzorg, l’empresa holandesa d’atenció sanitària a domicili de la qual vaig parlar en el meu post Home sweet home i alguns aprenentatges més. Totes destaquen per la motivació dels treballadors i pels seus resultats. Els aprenentatges s’agrupen en vuit grans tendències: 
  • Del profit al propòsit i els valors
  • De les piràmides jeràrquiques a les xarxes d’equips interconnectats
  • Del lideratge directiu al lideratge de suport
  • De la predicció i la planificació a l’experimentació i l’adaptació
  • De les normes i el control a la llibertat i la confiança
  • De l’autoritat centralitzada a la distribució de l’autoritat
  • Del secretisme a la transparència total
  • De les descripcions de llocs de treball als talents
Aprofundint en el punt sobre la necessitat d’experimentació i adaptació, Daniel Ek, fundador de Spotify, diu que l’objectiu és cometre errors més ràpid que cap altra institució i Katarina Berg, directora de recursos humans de la companyia, destaca els fail walls que tenen els equips per aprendre dels errors i el fet de dedicar temps i energia a ajustar i reconduir ràpidament i no a predir fútilment el futur. 

Cada dia som més els convençuts que cal actuar i equivocar-se, aprendre'n i tornar a actuar. I per això impulsem metodologies com el Lean, el Design Thinking o l’Agile que promouen l’experimentació i l’adaptació. Però quant costa implementar-les a les nostres organitzacions jeràrquiques acostumades a plans estratègics clàssics plurianuals articulats amb plans d’activitat, pressupostos i plans d’inversions anuals!

I, tot d'una, davant la crisi provocada pel coronavirus, ho comencem a fer. A partir de reunions breus diàries dels comitès de crisi es prenen decisions i es passa a l’acció. I cada dia es revisa el que ha anat bé i el que no i es torna a actuar corregint-ho. I, de sobte, tot allò que visualitzàvem a mitjà termini en els nostres plans estratègics quan imaginàvem el sistema sanitari del futur passa a ser una realitat:
  • Atenem molts malalts a casa seva entenent que és el millor entorn sempre que sigui possible. 
  • Promovem les visites telemàtiques.
  • Afavorim les gestions per obtenir la medicació i deixem de confondre els tràmits administratius amb les visites de valor.
  • I gestionem les reunions de manera més àgil amb l’ajut de plataformes telemàtiques. 
De ben segur que en algunes d’aquestes accions cometrem errors i els haurem de corregir, raó per la qual hem d'avaluar tot el que fem. Però, en general, són les coses que hem de continuar fent després de la COVID-19.

Corporate Rebels cita dos estudis europeus que mostren que el 25% dels treballadors, en un cas, i el 37%, en un altre, dubten de la utilitat de la seva feina i de la contribució a la societat. I considera que tenir un propòsit clar i comú per a tots els treballadors és un dels factors més importants d’èxit. No hi ha dubte que les institucions sanitàries el tenim i ens serveix de motor per ser millors a la feina i estar més motivats. La pandèmia de la COVID-19 també ho ha posat en evidència.




David Font
Metge. Director Estratègia i Planificació. Hospital Clínic de Barcelona

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada