dilluns, 17 de febrer de 2014

Innovació: què podem fer mentre no arriba la gran idea?

Cal tenir una gran idea per progressar? En un món farcit d'innovacions, d'acord amb el "Forum on Healthcare Innovation" que es va reunir a Harvard el 2012 i, a manca d'una gran idea, el més útil per innovar és tenir l'habilitat de saber introduir petites modificacions a la pràctica clínica real.

A la reunió del Forum es van definir 5 imperatius (potser seria millor dir-ne recomanacions) per a la innovació en la provisió de serveis sanitaris:

1. L'objectiu central de tota innovació ha de ser aportar més valor a la salut de les persones. Recordin la "Triple Aim": més qualitat, millor percepció del pacient, menys costos.

2. La millora de processos és la inversió més cost/eficient per a la innovació. Fixin-se en el diagrama d'impacte de qualitat i costos reproduït més avall. Hi ha 5 elements amb balanç positiu en aquests dos paràmetres (marc verd a dalt a la dreta): millores en els processos, anàlisi de dades, gestió de malalties, més funcions per al personal no-mèdic i nous models de pagament dels servei.

3. Ajustar el consum a les necessitats reals. Implicar els pacients en les decisions.

4. Descentralitzar la presa de decisions. "Potser la raó per la qual alguns professionals resolen problemes és perquè treballen a primera línia i tenen autonomia suficient per fer-ho" A. Bingham. InnoCentive.

5. Incorporar noves maneres de fer les coses dins de les organitzacions. "La pregunta que ens hem de fer contínuament és: Com podem augmentar el valor del treball que fem dins de les institucions? Com podem fer que les inversions empenyin cap al progrés?" RS. Huckman. Harvard Business School.






L'Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS), a les II Jornades de l'Observatori d'Innovació en Gestió (OIGS) d'octubre de 2013, va presentar en públic la seva base de dades de projectes innovadors en gestió i, per aquest motiu, crec que és moment de preguntar a l'Elena Torrente, experta de l'Observatori, quin és el moment de la iniciativa.

Elena TorrenteL’Observatori ja va tenir una bona acollida des de l'inici, i ara, dos anys després, tenim en marxa el procés de certificació, per la qual cosa aprofito per explicar que totes les experiències que s'hagin autoavaluat poden optar a un certificat de qualitat expedit per l'Agència. Es tracta d'un procés que es pot sol·licitar a través de la nostra web renovada (http://oigs.gencat.cat). Si hi entren, visualitzaran els 120 projectes innovadors que ara mateix estan a la nostra base de dades i, a més, si es registren tindran l'opció de participar en un espai col·laboratiu que permet compartir i debatre sobre les experiències.

Si ho he entès bé, des de l'Observatori, s'estan fomentant comunitats d'innovació.

Elena Torrente: Efectivament. El que facilitem són espais d'intercanvis de coneixements i d'experiències, un fòrum d'idees que té capacitat per aplegar els professionals del sistema més proclius a la innovació. Aquest col·lectiu, ara ja en són 270, ens ofereix també una bona oportunitat per generar dinàmiques pròpies.

De passada que agraeixo a l'Elena Torrente que ens hagi atès, vull dir que mentre no arriba la gran idea, que de vegades tarda, més val que estiguem atents a tenir cura que la pràctica clínica que fem sigui cada dia una mica més valuosa. Que això en si mateix ja és molt innovador. 

En resum, un parell de idees del post per prendre nota: les recomanacions del Forum on Healthcare Innovation i la plataforma de l'Observatori d'Innovació i Gestió d'AQuAS, útil i amb bones perspectives.