El professor Glyn Elwyn de The Darmouth Center (veure el post "Patient Centered. avaluant l'impacte") i els seus col·laboradors han escrit un article a Annals of Familiy Medicine "Share Decision Making and Motivational Interviewing: Achieving Patient-Centered Care Across the Spectrum of Health Care Problems" que penso que és rellevant i que vull compartir. Com diu el professor Elwyn en el video, molts metges creuen que això de l'atenció centrada en el pacient va de ser amables i oberts a les opcions que els plantegen els malalts, però malauradament aquest assumpte és força més complicat, i si es vol avançar en aquesta línia caldrà més ofici, més instruments i sobretot més avaluació.
L'entrevista motivacional i la decisió clínica compartida -afirmen els autors del treball d'Annals- són dues metodologies prou conegudes i molt útils per potenciar l'estratègia de l'atenció centrada en el pacient (ACP), en el benentès que l'ACP ja ha estat associada a la potenciació de l'auto-cura, a les millores a l'adherència a la medicació i, en alguns casos, fins i tot, als resultats clínics (veure bibliografia a l'article referenciat).
L'entrevista motivacional
%2B20.24.23.png)
La decisió clínica compartida
%2B20.24.39.png)

Relacionat amb aquest tema, aconsello la lectura del llibre del professor de Medicina de Família de la Universitat de Barcelona, Francesc Borrell, "Práctica clínica centrada en el paciente". Obra metòdica i plena de recursos per ajudar a professionalitzar l'art de l'entrevista en el marc del consultori del metge de família.
L'excessiva formació tècnica dels metges, que tan prestigi ens ha donat, sovint és un destorb per a l'aproximació, sempre més emocional, al món real dels pacients. La qüestió, però, és que l'atenció centrada en pacient (ACP) requereix professionalització, i aconseguir-ho, no ho dubtin, anirà en benefici de les persones que tracten.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada