divendres, 27 d’octubre de 2017

Innovació o decadència. No hi ha terme mitjà








La innovació no és una moda, és un fenomen estructural del futur, fruit en bona part de l’acceleració en la producció de coneixement nou. Al món s’ha innovat sempre, però ara hi ha dos factors nous:
  • Innovació accelerada. S’observa que les novetats en productes i serveis són més freqüents. 
  • És cosa de tots. Els protagonistes de la innovació som tots i cadascun de nosaltres.
Serem capaços de millorar els serveis de salut si entenem que en la innovació hi han de participar, del primer fins a l’últim, tots els professionals i també els pacients. 

Els professionals participants en l’estudi Delphi sobre innovació en salut posen una nota de 2,6 (en una escala d'1 a 6) i destaquen el dèficit de formació dels professionals (Health Consensus Barreres a la innovació).

La capacitació per innovar no es pot enfocar com la formació convencional, i per ajudar a fer professionals de la salut innovadors s’han de seguir vuit idees guia:

1. Promoure el pensament crític
El primer principi de la innovació és que qüestiona l'statu quo. No es tracta d’aplicar fórmules, cal saber identificar i analitzar problemes i formular preguntes. 

2. Treball en equip i per resultats
Els equips de treball per als projectes d’innovació són pluridisciplinaris i s’organitzen per resoldre problemes específics i obtenir resultats.

3. Col·laborar en xarxa
Cal treballar i col·laborar en línia en un context basat cada vegada menys en l’autoritat i més en la capacitat d'influir. Cal construir aliances per compartir objectius, interactuant en un context intercultural.

4. Agilitat per adaptar-se
El món és incert, complex i amb coneixement volàtil. Aprendre i desaprendre de manera perpètua i sota demanda no és aplicable tan sols als coneixements, sinó també a la mentalitat i les actituds pròpies.

5. Iniciativa i emprenedoria
La capacitat d’iniciativa i l’emprenedoria són essencials. Els reptes s’han de veure, entendre i afrontar amb un esperit que cal construir amb voluntat i intuïció. Cal buscar constantment oportunitats i idees de millora.

6. Comunicació
Comunicar i argumentar bé, a part de tècniques i gramàtica, és una extensió de pensar amb claredat. Innovar demana noves habilitats comunicatives que es poden aprendre i adaptar a l’estil de cadascú.

7. Informació al dia
Cal saber avaluar la rellevància i la veracitat de les fonts i els continguts als quals s’accedeix i, sobretot, gestionar la seva actualització ràpida.

8. Curiositat i imaginació
La curiositat és el motor del nou coneixement i de la innovació. Cal preguntar-se com podria ser el món, imaginar nous escenaris més avançats i preveure com es faran realitat. Cal un canvi cultural a les organitzacions per entendre que la creativitat és tan important o més que el coneixement.

Aquest són els principis que inspiren el curs PINNTS (Projectes d’innovació i tecnologia en el sistema de salut), ofert a Care Knowledge Centre, la mateixa plataforma del curs d’èxit “Gestió clínica: bases, avenços i reptes”.