Gloria Gálvez
Amb una sola veu
Font: SoyArte |
Els qüestionaris i els grups focals, tot i que són els mètodes més utilitzats per mesurar i comprendre l'experiència del pacient, no sempre són els més adequats. Alguns estudis conclouen que allò que el pacient recorda és diferent del que experimenta en temps real, depenent del temps transcorregut des que ha rebut l'atenció fins que li preguntem per la seva experiència.(1)
Conèixer l'experiència del pacient està estretament relacionat amb el concepte Lean "Genchi Genbutsu", que proposa "anar i veure" on estan succeint les coses per captar allò que aporta valor i allò que no. En la mateixa línia, Genba identifica el lloc on s'esdevé l'acció. Utilitzant aquests conceptes Lean, a l'Hospital Vall d’Hebron s'ha començat a utilitzar la metodologia Shadowing patients(2) per captar l'experiència del pacient de manera individual, en temps real i en els diferents punts on rep l'atenció.
Ha estat un projecte pilot, amb intenció de continuar utilitzant aquesta metodologia si els resultats són satisfactoris. I els excel·lents resultats ens han animat a pensar en altres processos en els quals seria apropiat utilitzar-la, com ara en pacients trasplantats d'òrgans sòlids o amb problemes d'oncohematologia o de neurorehabilitació.
Per al projecte es van seleccionar pacients amb la síndrome de Marfan que han desenvolupat una cardiopatia. Mitjançant la tècnica de l'ombrejat, un observador va acompanyar el pacient que tenia una visita ambulatòria com si es tractés de la seva ombra i el va observar a mesura que avançava en cada pas del seu viatge, incloent-hi aquells trams que els professionals no veiem perquè es troben fora del nostre àmbit de responsabilitat directa (passadissos, entrades i sortides del centre, monitors d'admissió de pacients…). D'aquesta manera va detectar àrees de millora que altrament haurien estat impossibles d'identificar.
L'observador no va participar en l'atenció, tot i que sí va mantenir converses informals amb el pacient, per la qual cosa aquest no el va percebre com un intrús, li va mostrar confiança i va compartir comentaris i sensacions amb ell. Va captar cada detall de cada interacció amb l'organització i va identificar barreres amb què el pacient es va trobar, fins i tot aquelles de les quals no va ser conscient. En el seu quadern de camp va registrar el nombre de contactes i de professionals amb qui va interactuar directament o indirectament, el temps que va necessitar per recórrer cada tram i per completar tot el recorregut, quants formularis i de quina classe li van demanar que emplenés, la facilitat (o dificultat) que va tenir per orientar-se a l'hospital, a quants professionals va haver de preguntar, quina mena de preguntes va fer als clínics i si les respostes van ser clares i donades en el moment i el lloc adequats, si hi va haver deliberació sobre el tractament proposat, o com va ser el tracte rebut.
Una possible limitació per posar en pràctica aquesta metodologia és l'efecte Hawthorne en els professionals, que es dona quan els participants en un estudi poden alterar el seu comportament si saben que estan sent observats, la qual cosa s'ha solucionat canviant d'observador amb cada pacient al qual s'acompanya.
En el seu llibre, Change by Design, Tim Brown destaca un concepte que es pot aplicar a l'ombreig del pacient: el design thinking centrat en la persona –especialment quan inclou l'observació directa– capta informació inesperada que donarà lloc a una innovació que reflectirà amb més precisió allò que desitgen els pacients. El Shadowing adopta el concepte de Tim Brown i el porta un pas més enllà, ja que ens permet passar de la percepció a l'acció.
Bibliografia
1. Kjellsson G, Clarke P, Gerdtham UG. Forgetting to remember or remembering to forget: A study of the recall period length in health care survey questions. J Health Econ. 2014;35(1):34–46.
2. Gualandi R, Masella C, Viglione D, Tartaglini D. Exploring the hospital patient journey: What does the patient experience? PLOS ONE 2019;14(12): e0224899. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0224899.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada