divendres, 12 de novembre del 2021

El poder dels influencers en els missatges de salut

Andrés Fontalba





Els ídols són figures o imatges que representen éssers sobrenaturals o deïtats que, des de les civilitzacions més antigues, són adorats com si fossin la divinitat mateixa. Avui dia, els ídols moderns continuen gaudint d'una poderosa capacitat d'atracció. Un influencer és una persona que, per la seva presència i influència a les xarxes socials, té credibilitat en un àmbit concret i pot arribar a esdevenir un prescriptor molt interessant per a qualsevol marca o producte. És a dir, queda investit d'autoritat i legitimat pel seu públic per parlar de qualsevol assumpte del qual és referent i com més opinions i reaccions genera per part dels usuaris, més important és. Estem immersos en un gran canvi d'hàbits de vida on les plataformes digitals substitueixen la televisió tradicional, la qual cosa ens porta a estar exposats a grans quantitats de publicitat i a mètodes molt més subtils encara. Qualsevol producte pot aparèixer dins d'una imatge o un vídeo que en principi sembla destinat exclusivament a l'entreteniment, la qual cosa el fa menys intrusiu i, per tant, més difícil de reconèixer. I dins de tot l'espectre de la població diana a la qual pot anar dirigit, els nens sempre han estat un grup objectiu important, tant pel seu impacte en les decisions de compra dels pares com també pel seu paper com a futurs consumidors adults.

Cada vegada disposem de més evidències de cap a on han de mirar tant la recerca com l'assistència sanitària i la promoció de la salut. En la publicitat a través de les xarxes socials, els influencers poden utilitzar la persuasió per induir canvis en hàbits de comportament com l'alimentació o la creació de necessitats que estimulin el consum. La persuasió depèn directament de la percepció que l'usuari té del contingut que està veient i de la font que el genera. Perquè el missatge que es transmet sigui efectiu ha de generar credibilitat i aquesta s'aconsegueix a través de dos mecanismes: la confiabilitat i l'experiència, fonamentals totes dues en el camp de la publicitat. Al seu torn, l'aparença física i l'atractiu de l'influencer guanyen molt de protagonisme i també exerceixen un paper important en la credibilitat. Aquest és el motiu pel qual es busquen models de similitud, familiaritat i simpatia amb el destinatari final. D'aquesta manera, si el destinatari del missatge s'identifica amb l'emissor, és molt probable que imiti el seu comportament mitjançant un fenomen conegut com a aprenentatge social. Això ens explica que, quan hi ha una connexió social entre l'influencer i el receptor del missatge, les campanyes es tornin virals a les xarxes socials i tinguin una gran resposta.

Un exemple pràctic i cada vegada més observat és la generació de conductes en relació amb l'alimentació a través de campanyes generades específicament per a xarxes socials i dutes a terme per influencers. Un rigorós assaig clínic ha avaluat l'impacte dels influencers en el màrqueting d'aliments saludables o perjudicials per a la salut. Van participar en aquest estudi dos influencers molt populars que apareixien en una imatge d'Instagram portant a la mà un aliment no saludable (per exemple, galetes de xocolata), o bé un aliment saludable (plàtan), i una imatge de control que portava un producte no alimentari. Els resultats van demostrar que els nens exposats a la publicitat de menjar no saludable n'augmentaven la ingesta immediatament, en comparació amb els nens exposats a la publicitat d'aliments saludables o al grup de control, on no es va apreciar aquest increment del consum. Segons aquests resultats, l'efecte de la promoció d'una alimentació saludable per aquest mitjà és menys robust que la promoció de menjar porqueria. 

L'obesitat infantil continua sent un problema de salut important arreu del món i el màrqueting digital ofereix a les empreses d'aliments innombrables i innovadores maneres d'arribar als nens, moltes de les quals són cada vegada més difícils de detectar, mentre que la promoció de la salut va al darrere en aquesta cursa per captar l'atenció dels usuaris. Els influencers, amos de les xarxes socials, són ídols i models d'aprenentatge a la nostra societat. Si aprenem a utilitzar la seva influència de manera efectiva, conscient i responsable, podrem capgirar la promoció d'hàbits saludables. 

Els influencers, amos de les xarxes socials, són ídols i models d'aprenentatge en la nostra societat. Si aprenem a utilitzar la seva influència de manera efectiva, conscient i responsable, podrem capgirar, tal com necessitem, la promoció d'hàbits saludables.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada