Què fan els sistemes sanitaris amb tanta informació?
L'agència nord-americana de qualitat (AHRQ), un referent, aporta una bateria de més de dos mil indicadors i, en aquestes línia, totes les organitzacions governamentals manegen grans quantitats d'informació, que al seu temps requereix mantenir unes bases de dades molt costoses. I tant d'esforç per a que serveix? Admetent que les dades són una font cobejada pels investigadors; pel que fa als aspectes més pràctics de la gestió de les institucions sanitàries, el retorn és més aviat escàs o nul. Tot i que aquesta darrera afirmació caldria explicar-la en dos contextos diferents: els sistemes sanitaris de provisió privada i els sistemes públics de salut.
La qualitat com un element competitiu en els sistemes sanitaris privats
Els sistemes sanitaris públics no saben què fer amb les dades de qualitat
Al marge del ja esmentat interès per als investigadors, els sistemes públics de salut estan lluny d'obrir les dades de resultats al públic, potser temerosos de les repercussions mediàtiques i polítiques que aquest fet podria generar. Al Regne Unit, ja fa anys, van intentar fer públic un sistema de "rating" d'hospitals, a l'estil de Leapfrog, però el van haver de retirar perquè, ¿de què els servia als ciutadans aquella informació si no podien escollir centre? A Madrid, una comunitat autònoma que va fer bandera de la lliure elecció de centre, haurien pogut desplegar un model de "rating" d'hospitals, però, de moment, s'han limitat a publicar un "Observatorio de Resultados del Servicio Madrileño de Salud" de difícil interpretació per als ciutadans.
Per als sistemes públics de salut, l'instrument més preuat per influir en les organitzacions sanitàries és el pressupost (o el contracte), una eina on, lamentablement, hi pesa més el continuisme que l'estímul a la millora dels resultats i els gestors públics saben que la manca de qualitat dels serveis que ofereixen no tindran una repercussió significativa en els comptes de la seva entitat. Si donem un cop d'ull a l'Atlas VPM de variacions injustificades de la qualitat de les cures hospitalàries, veurem que hi ha hospitals (en el mapa hi surten els noms) que mostren una mortalitat en pacients ingressats per insuficiència cardíaca del 4%, mentre que n'hi ha d'altres, a l'altre extrem, amb una mortalitat quatre vegades superior, però els guardians dels pressupostos viuen entortolligats en una burocràcia obcecada pels controls i no tenen temps de clicar la web dels atles de variabilitat de la pràctica clínica.
Amb la finalitat de preservar les bondats del sistema sanitari públic davant dels temps que venen, els seus gestors haurien de ser capaços, no només de retre comptes, sinó de fer servir la força dels pressupostos per potenciar les bones pràctiques i desincentivar les dolentes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada