divendres, 21 de gener del 2022

#FAP_ICSCC: farmacèutics i farmacèutiques d'atenció primària, un suport per a l'atenció centrada en el pacient

Josep Vidal-Alaball
Communitas



Per a la redacció d'aquest post, en Josep Vidal-Alaball ha compartit autoria amb Anna Maria Bonet Esteve i Aïna Fuster Casanovas.

Els sistemes de salut sempre s'han orientat més a la malaltia que al pacient. De manera paternalista, la medicació del pacient s'ha gestionat indicant a aquest el que ha de prendre  i com ho ha de fer. Quines conseqüències ha tingut això? Incomoditat en aquells pacients als quals no els va bé la medicació, amb la consegüent interrupció del tractament i la frustració dels professionals davant la manca de resultats, a més de l'alt cost associat al sistema sanitari. El perfil social de la població catalana es caracteritza per l'envelliment progressiu i, per tant, per un augment de la patologia crònica i les comorbiditats associades. L'atenció sanitària fragmentada entre els múltiples proveïdors de salut del sistema pot complicar uns tractaments ja complexos per se. En un context de medicalització excessiva de la vida quotidiana per l'ús del medicament com un dels principals recursos terapèutics en la provisió d'assistència sanitària, apareix la necessitat imperativa de canviar el model de gestió paternalista per promoure  una atenció on es tinguin en compte tots els stakeholders (1)(2)

Avui dia, els sistemes de salut capdavanters es caracteritzen per tenir un model d'atenció sanitària centrada en el pacient o avançar cap a aquest model. L'empoderament del pacient, la presa de decisions compartides i la formació d'equips multidisciplinaris són claus per promoure un sistema sanitari eficaç i eficient. És per això que us volem fer partícips de la incorporació de la figura dels farmacèutics i farmacèutiques d'atenció  primària (FAP) als equips d'atenció primària (EAP) per a la millora del model de gestió centrada en el pacient a l'Institut Català de la Salut de la Catalunya Central (ICS-CC). 

La Unitat de Farmàcia i la Direcció Assistencial de la Catalunya Central van decidir impulsar el rol del farmacèutic en els EAP i implementar un model innovador centrat en el pacient a través del Pla funcional de la unitat de farmàcia aprovat el 2018 (2), pla que destaca per potenciar el rol més clínic dels FAP i les FAP amb l'abordatge més individualitzat dels pacients. L'objectiu és optimitzar el tractament farmacològic dels pacients i, en conseqüència, millorar la qualitat de vida i la seguretat de l'atenció, contribuir a la sostenibilitat de l'atenció sanitària i millorar la satisfacció del pacient i del proveïdor de salut (2). Així, aquest model innovador no sols compleix les tres dimensions del Triple Aim, la millora de l'experiència dels pacients, els resultats clínics en la població i la reducció dels costos per càpita, sinó que a més a més busca complir la quarta dimensió que aporta el Quadruple Aim: la promoció de la satisfacció del professional (3).

La importància d'elaborar un pla per aplicar les reformes

Abans d'operativitzar el Pla funcional es va determinar de forma raonada la “necessitat farmacèutica” de cada EAP amb la intenció d'assimilar-la al ja utilitzat “contingent assignat” que tenen altres professionals d'atenció primària. Es van consensuar diferents variables per calcular la càrrega de treball estimada dels farmacèutics i farmacèutiques d'atenció primària per al desenvolupament de les seves funcions. D'aquesta manera, l'assignació de FAP als EAP es va basar en el resultat d'un índex sintètic que corresponia a la suma ponderada d'un conjunt de variables (dispersió, índex socioeconòmic, població assignada, freqüentació, població institucionalitzada, nombre de places de residència geriàtrica i psiquiàtrica, nombre de residències, valor sintètic de l'índex de qualitat de prescripció farmacèutica, percentatge de polimedicats,  percentatge d'adherència a la Guia de prescripció de centres geriàtrics, import/resident, percentatge de pacients PCC i MACA, taxa d'incidències de seguretat sobre medicaments). Així mateix, es va definir un pla de comunicació orientat a donar visibilitat a la figura del farmacèutic o farmacèutica d'atenció primària, tant internament com entre la població de referència, amb la creació d'un logotip i una etiqueta pròpia a Twitter (#FAP_ICSCC).

El Pla funcional es va implementar el 2019 i es va estructurar en dues fases. La primera va implicar la transició presencial dels FAP i les FAP des dels serveis d'atenció primària, on resideixen els òrgans de direcció i tècnics, als EAP. El seu paper principal es va orientar a transformar progressivament la cultura d'abordatge del tractament farmacològic donant més valor a la revisió estructurada de la medicació en el marc dels equips multidisciplinaris. Amb aquest objectiu es van desenvolupar diferents actuacions com la creació d'agendes pròpies de FAP integrades en l'estació clínica d'atenció primària (eCAP). També es van iniciar visites no presencials per ordenar la revisió de la medicació, prioritzant els pacients polimedicats i el registre de la proposta de recomanacions a la història clínica del pacient. A més, es van reorganitzar les activitats clàssiques dels FAP i les FAP enfocades a la visió poblacional de l'ús de fàrmacs i es va definir un quadre de comandament específic per monitorar les estratègies prioritzades que s'actualitza periòdicament. Entre aquestes estratègies es van incloure l'abordatge de la polimedicació, l'ús d'antibiòtics o el tractament de l'ansietat o l'insomni. Malgrat els gairebé dos anys de pandèmia de COVID-19, aquesta fase és actualment la més consolidada i representa el leitmotiv del rol clínic dels FAP i les FAP dins dels EAP. La segona fase plantejava una interacció més directa amb el pacient i el COVID-19 va afavorir una oportunitat única de fer-la operativa. Tot i que el pla incloïa les visites presencials amb pacients, especialment els polimedicats, l'inici de la campanya de vacunació COVID va permetre que la interacció innovadora s'adaptés al contacte telefònic per resoldre els dubtes vacunals de la població. Les dades del nombre de visites dels dos últims anys són reveladores: 2.883 visites el 2020 i 5.722 visites el 2021.

L'atenció centrada en el pacient, el repte

La Unitat de Farmàcia de la Catalunya Central ha apostat pel model d'atenció centrada en el pacient i contribueix de manera innovadora, pionera i eficaç als equips multidisciplinaris dels centres d'atenció primària. Tanmateix, el proper objectiu és implementar les visites presencials amb pacients. En aquest context, l'augment creixent dels problemes de salut mental suposa un repte on el rol dels FAP i les FAP pot ser decisiu i, en aquest sentit, seran marc de referència amb l'inici d'un projecte orientat a la reducció de l'ús de les benzodiazepines. Finalment, ens hem de felicitar de la visió disruptiva del model que preveu incorporar un FAP o una FAP a cadascun dels EAP i que vol ser motiu d'inspiració per a altres equips.

Dono les gràcies als FAP i les FAP de Catalunya Central: Mar Casanovas Marfà, Vanesa García Sánchez, Amanda López Ínsua, Adrián López Cortiña, Marta Massanés González, Carol Rovira Algara, Ester Vizcaíno Vilardell i Anna Bonet Esteve.

Bibliografia

  1. ENAPISC. Estratègia nacional d’atenció primària i salut comunitària: 1-38. 
  2. Bonet A. Pla Funcional. Unitat de Farmàcia d’Atenció Primària. Gerència Territorial Catalunya Central. 2018. 
  3. Roure C. Avenços en gestió clínica: Del Triple Aim al Quadruple Aim. 2015.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada