dilluns, 4 d’abril de 2016

Dormir bé, un determinant de salut








Hi ha determinants de la salut sobre els quals no hi podem fer res. Són els que vénen marcats per la nostra dotació genètica, la nostra família, el lloc on ens ha tocat viure i el moment històric que ens és contemporani. Altres factors, però, es vinculen a l'estil de vida que decidim portar, entre els quals el dormir bé (en quantitat i qualitat) no ocupa encara un lloc massa destacat en l'imaginari col·lectiu. Malgrat això, molts estudis van en la direcció que marca el sentit comú: si un dorm bé, l'endemà es troba millor, i viceversa. Per això no m'ha sorprès la troballa d'una recerca amb segell finès que associa dormir prou quantitat d'hores, amb la somnolència i la qualitat de vida dels adolescents, o una altra recollida a Harvard Health Publications que va limitar a cinc les hores de son d'un grup d'estudiants d'institut de Singapur durant una setmana i va comparar les seves capacitats amb un altre grup que havien dormit durant nou hores cada nit, amb els resultats previsibles de deteriorament cognitiu degut a la carència de son. 

Dormir bé i rendiment a la feina


Un article de Harvard Business Review es concentra en la vinculació entre el fet de dormir bé i el rendiment personal. L'estudi prova que si una persona porta 17 hores desperta (les 11 de la nit si s'ha llevat a les 6), la seva capacitat de resoldre problemes està reduïda de manera equivalent a si estigués sota els efectes d'una alcoholèmia de 0,05%. En la mateixa línia, les persones que han dormit bé doblen a les que no ho han fet en diversos tests d'habilitats, i fins i tot les que han fet una becaina després de dinar van per davant en proves creatives. Vistes les dades, d'altra banda esperables, s'observen, curiosament, pocs estudis sobre deprivació de dormir i rendiment a les guàrdies mèdiques. Malgrat aquesta escassetat científica, un treball fet amb la col·laboració d'un grup d'anestesistes pediàtrics canadencs ha provat el que temia. Uns simples tests cognitius i de perfils d'estat d'humor passats a les 7 del matí a anestesistes que venien de casa en comparació amb els que sortien de guàrdia han donat uns resultats demolidors en contra d'un model de guàrdies mèdiques que trenca amb tota lògica fisiològica fonamental.

Dormir bé i protecció davant la malaltia

És intuïtiu que dormir bé ha de ser saludable, però no és fins fa poc que aquesta funció a la qual dediquem, o hauríem de fer-ho, un terç de les nostres vides, ha atret l'atenció dels científics, i ara ja es comencen a publicar recerques que parlen de la influència del dormir malament com a factor relacionat amb l'aparició d'algunes malalties com: depressió, fragilitat geriàtrica, caigudes amb fractures, demència i fins i tot tuberculosi, però també s'ha vist que el son pot ser un element coadjuvant (dormir bé en positiu i dormir malament en negatiu) d'alguns tractaments com el del parkinson o el de la quimioteràpia del càncer de mama.

Consells per dormir millor

Els experts de Johns Hopkins aconsellen combatre els mites que molta gent té sobre el son, com que amb cinc o sis hores ja n'hi ha prou, o la tendència que moltes persones tenen a cercar ajudes medicamentoses, que creen addicció i no afavoreixen, en canvi, els ritmes circadians imprescindibles. Harvard, per la seva banda, ha publicat 10 consells per dormir bé, que els poden trobar en versió original o en traducció al castellà. També es pot consultar una llista de recomanacions (en català o en castellà) elaborada pel Canal Salut.

La ciència ve demostrant, de mica en mica, que dormir bé o malament no és neutre ni per a la salut ni per al rendiment de les persones i, per aquest motiu, el que ara tocaria des de la pràctica clínica és introduir tot el que envolta aquest determinant de la salut en els antecedents personals dels pacients, en els consells de salut que oferim i en les propostes terapèutiques que sorgeixen de l'activitat clínica. 

En un altre ordre de coses, amb les dades a la mà, és impressionant el despreci que es té del fet tan meridià de la necessitat de dormir bé per poder fer la feina professional amb garanties. Parlo tant del model vigent de guàrdies mèdiques com dels torns de dotze hores d'infermeria.

Jordi Varela
Editor