dilluns, 1 de juliol del 2019

Amb Amazon no hi ha marxa enrere








Una sobretaula d'hivern. Tertúlia de l'autor del post amb amics.
- “El futur de la medicina està canviant diàriament, però el punt de no-retorn serà quan Amazon s'introdueixi en el mercat sanitari…”

M'adonava del somriure a la cara dels meus amics quan els feia aquests comentaris. No tinc prou rellevància científica per prodigar-me en xerrades divulgatives, per la qual cosa els meus comentaris quedaven en opinions del mateix nivell que les referides a què farà l'Atlètic si no es classifica per a la Champions. Pensaven que era una exageració i que efectivament la medicina estava canviant molt, però que m'havia “passat de voltes”.



Fa uns dies els CEO d'Amazon, J.P. Morgan i Berkshire Hathaway van anunciar que ja han fet els primers passos en el mercat sanitari amb la creació de Haven. Ha estat la culminació d'un acord que van tancar al gener de 2018 per enfrontar-se a l'increment dels costos de l'atenció sanitària. Al capdavant d'aquest projecte se situa Atul Gawande, un cirurgià prestigiós autor de llibres com Being mortal, text que tot metge/estudiant de medicina hauria de llegir, especialment si es troba en el període de formació. Gawande ha fet una veritable declaració d'intencions amb les seves primeres paraules parlant de l'objectiu de la companyia: “Volem canviar la manera com les persones experimenten la cura de la salut perquè aquesta sigui més senzilla, millor i amb un cost més baix”. Un bon resum del que es podria considerar la medicina que aporta valor.

Els darrers anys ha crescut la bibliografia que aparella el futur de la medicina amb el desenvolupament de les diferents ciències amb el sufix "òmica": genòmica, metabolòmica, metagenòmica, proteòmica... Totes gràcies al desenvolupament tecnològic en aquests diversos camps. El creixement d'aquestes matèries ha estat tan gran que han sorgit pàgines wiki per recopilar-ne informació. La importància d'aquestes disciplines que conjuguen coneixements biològics amb enginyeria és innegable en el temps a venir, però crec que l'autèntica revolució vindrà amb la “datosòmica”.

Alguns sectors han estat uns visionaris en aquestes matèries, la qual cosa els ha aportat un clar avantatge competitiu. L'ús de les dades va ser la clau de la victòria d'Obama a les eleccions americanes. Mitjançant l'anàlisi de big data, un grup d'experts tancats en el que es va anomenar "la cova" van ser capaços de recaptar més fons, de predir la participació i de fer models predictius per a la presa de decisions basades en milers de milions de dades. I van assolir l'objectiu!

La implantació de l'anàlisi de big data en el món de la medicina està sent més lenta que  en altres sectors com ara la banca o el comerç. La medicina ha tingut un creixement del coneixement basat en el seu propi cos de doctrina. Els metges som poc inclinats –i de vegades obstruccionistes– quant a acceptar millores provinents d'altres àrees. Per exemple, rebutgem alguns models d'enginyeria malgrat que hagin demostrat optimitzar moltes organitzacions adduint que l'assistència mèdica no és una empresa manufacturera i que es tracta de modes passatgeres. Com ens ha d'ensenyar a organitzar el sistema sanitari algú que no és metge!

Aquesta resistència, no sols a sortir de la nostra zona de confort sinó també a deixar-hi entrar estranys, què és? Una mostra d'autosuficiència? Manca d'humilitat intel·lectual? Una actitud defensiva davant del desconegut? Convé reconèixer que, en el millor dels casos, sabem molt de poques coses perquè el nostre teòric camp de coneixement és inabastable. Ens costa aprendre una ciència cada vegada més extensa, en què cal integrar els coneixements científics, la tecnologia i l'humanisme.

Per raó del nostre model formatiu i de la nostra cultura ens costa acceptar que una empresa de cotxes com Toyota hagi dissenyat un model de gestió, Lean Healthcare que, aplicat a la sanitat, millora els processos sanitaris i la satisfacció dels pacients. Se'ns fa difícil admetre que els sistemes d'intel·ligència artificial siguin capaços de disminuir un 11% els falsos positius (lesions classificades com a tumors quan en realitat no ho són) de sis radiòlegs experts en screening de càncer de pulmó mitjançant TAC, tal com  s'ha publicat recentment a Nature. Mirem amb recel models d'assistència virtual com el Projecte KRISTINA, en el qual mitjançant un chatbot disposem d'un assistent social multilingüe.



Els darrers anys, la major part d'avenços en medicina estan relacionats amb la millora en la captació i l'anàlisi de dades, tal com reflecteix perfectament Jordi Varela en el seu post sobre la machine learning. Sovint parlo amb companys clínics, que generen i gestionen milers de dades, de la utilitat d'aquestes dades i de la sensació de pèrdua d'oportunitat de no explotar-les. Tots hi estan d'acord, però pràcticament cap em secunda quan li proposo estudiar-les sistemàticament a fi de conèixer millor els nostres comportaments i els dels nostres pacients. En el fons creuen que aquesta qüestió correspon més aviat a gestors. Molts s'emparen en el fet que, com que la recollida no és sistematitzada i prospectiva, en certa manera li falta valor.  Però això no és del tot cert i crec que correspon a efectes negatius de la cultura de la medicina basada en l'evidència, que ja ha estat superada per diferents models d'extracció d'informació a partir de la història clínica, com mostra el projecte Savana.

Aquests i molts altres exemples em fan pensar que en realitat ens estem enganyant nosaltres mateixos. El que ens costa no és aprendre, sinó desaprendre. Adaptar-nos a un canvi en el nou paradigma assistencial ens obliga a esborrar part del nostre disc dur i a acceptar procediments que fins ara corresponien a algú altre. Ens hem d'acostumar a la irrupció de nous stakeholders a l'entorn sanitari i a una flexibilitat que la professió mèdica molt sovint no té.

La irrupció d'una empresa experta en el maneig de dades, com Amazon, amb el suport d'una capacitat de finançament pràcticament inesgotable i d'un hòlding assegurador, obre un nou horitzó en la medicina. Amazon no només ha canviat el mercat on line i el mercat al detall sinó que ha canviat l'economia mundial. Disposa d'informació dels seus clients que li permet conèixer moltes més coses que les dades del seu compte. És capaç d'esbrinar quants fills té un client determinat i de quines edats són. Si practica esport, si menja sa –és propietària de la cadena de supermercats Whole Foods–, si pateix obesitat i si es preocupa de la seva salut, entre altres coses. Després de comprar recentment PillPacks, una companyia farmacèutica encarregada d'empaquetar de forma personalitzada els fàrmacs del comprador i portar-los al seu domicili, començarà a conèixer dades dels nostres tractaments, dels metges prescriptors, de la taxa d'adherència dels pacients, de les possibles interaccions farmacològiques. Pot ser que una empresa sense estructura sanitària ni hospitals (ara com ara), acabi esdevenint el millor sistema de coneixement sobre la nostra salut i els nostres models de malaltia. Tant de bo sigui l'empenta definitiva per impulsar la medicina de valor.

Aneu a saber si el dia de demà potser s'estudiarà medicina per Amazon. Posats a ser disruptius…

Enllaç al Blog Doctor Miralles

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada