dimecres, 21 de maig de 2014

Telemedicina: 18 pistes per evitar la pilotitis








Els serveis de telemedicina, igual que altres innovacions intenses en valor tecnològic, acostumen a funcionar bé en entorns controlats, a manera de laboratori, on les variables més determinants estan ajustades. A aquests experiments en diem pilots i són l'avantsala de l'extensió de la innovació. Els pilots solen tenir les característiques de l'efecte Hawthorne, el biaix de resultat que apareix quan l'observat és conscient de ser observat i en conseqüència adopta el millor de les seves maneres. Sota llum i taquígrafs tot funciona, però quan s'estén el projecte, fracassa. El fenomen és tan comú que les administracions sanitàries han abusat dels pilots com a mitjà d'implantació i es parla actualment de pilotitis.

Però, què fa que un projecte superi la fase pilot i es converteixi en habitual? I quines característiques tenen aquells projectes que fins i tot arriben a ser implantats a gran escala? Amb aquestes preguntes en ment i el suport de la Comissió Europea, es va llançar el projecte Momentum el 2012. El seu objectiu era elaborar una guia per a la implantació reeixida de telemedicina a Europa i la setmana passada va publicar la llista provisional dels 18 factors crítics d'èxit identificats mitjançant l'anàlisi de casos d'èxit de telemedicina, entesa com la relació entre professionals i pacients que no es troben al mateix lloc. Aquests factors cobreixen els següents blocs:
  1. Estratègia 
  2. Organització i gestió 
  3. Seguretat i legalitat 
  4. Tecnologia i infraestructura
La versió actual, lluny de ser la definitiva, dóna una primera guia dels elements a tenir en compte quan es pretén introduir un nou servei de telemedicina i es vol evitar que es quedi en tan sols un pilot, ja sigui en el si d'una organització sanitària pública o d'una iniciativa empresarial privada.

A continuació els 18 factors crítics d'èxit
  1. Comprovi que està preparat culturalment per a la telemedicina
  2. Assegureu-vos que hi hagi un líder clar
  3. S'identifiqui una necessitat urgent
  4. Reuneixi els recursos necessaris per a la seva implantació i sostenibilitat
  5. Orientis a les necessitats del client principal
  6. Impliqui professionals sanitaris i decisors
  7. Prepareu i implanti un pla de negoci
  8. Prepareu i implanti un pla de gestió del canvi
  9. Posi el pacient en el centre del servei
  10. Asseguri la legalitat del nou servei
  11. Deixeu-vos aconsellar per experts en seguretat i privacitat
  12. Apliqui guies de seguretat i legalitat
  13. Assegureu-vos que els usuaris del servei siguin conscients dels aspectes de privacitat .
  14. Assegureu-vos que la infraestructura informàtica i d'eSalut cobreixi les seves necessitats
  15. Assegureu-vos que la tecnologia sigui amigable
  16. Disposi d'un bon servei de manteniment del sistema
  17. Seguiu les bones pràctiques en les relacions comercials
  18. Assegureu-vos que la tecnologia té el potencial per ser escalable ("pensi en gran")
Com a llista oberta, accepta modificacions fins a la seva versió definitiva prevista per a finals d'any. En l'estat actual, els aspectes legals tenen un pes superior als funcionals, mostra de les dificultats d'introducció d'aquests tipus de serveis. Al meu entendre, la legalitat, lluny de ser moltes vegades una garantia, és una acte lletrat de resistència passiva que convé gestionar de la manera més pragmàtica que la situació permeti.