divendres, 20 de març de 2015

Consells per aconseguir que el seu metge l'escolti





Brian Ahier és un professional que a les xarxes actua de hub especialitzat en sanitat, tecnologia i govern 2.0; i és ell qui ens porta a un post de la periodista Elizabeth Renter (U.S.News) que comença dient: "Asseguri's que la seva veu és escoltada i que les seves preocupacions han pogut ser adreçades en el escassos 15 minuts que el seu metge, com a molt, li concedirà."

Segons explica Renter, un estudi publicat a Annals of Internal Medicine ha esbrinat que només el 23% dels pacients tenen l'oportunitat de poder explicar tot el que volen dir en una consulta mèdica, i en un altre treball diferent s'ha observat que quan el metge és un resident, només passen escassament 12 segons (de mitjana) abans que el pacient no sigui interromput pel jove professional.

I ara els consells per als pacients:

a) Això d'anar al metge requereix una preparació per part del pacient, que consisteix a escriure en un paper l'imprescindible, perquè després amb els nervis molts s'obliden de dir la meitat de les coses.

b) Posats a fer llista, és bo que estigui prioritzada, per si no hi ha prou temps, que almenys s'hagin tractat els temes més importants.

c) Si en el marc de la consulta no es poden resoldre tots els temes, és preferible demanar hora per un altre dia, que no pas despatxar els darrers temes a corre-cuita.

d) És preferible, sempre que es pugui, anar al metge amb companyia d'algun familiar, que pot ajudar a orientar les preguntes i a interpretar les paraules del metge.

I un consell per als metges (però també per als pacients):

L'ús del e-mail entre metges i pacients pot ajudar a arrodonir els assumptes tractats i a acabar de comprendre les coses. No s'entén com encara molts metges en són reacis, perquè en els llocs on s'ha provat, ha resultat ser una experiència profitosa, que a més d'aclarir molts dubtes, estalvia visites presencials.

The Joint Comission afirma que en el 70% dels esdeveniments adversos indesitjats, hi va haver una comunicació inadequada entre professionals i pacients. O sigui que com que això de la consulta és cosa de dos, cal que les dues parts es posin les piles. Aquest post va de consells per als pacients, però és clar que els metges necessiten millorar, i molt, les habilitats comunicatives més senzilles, com per exemple saludar adequadament o aprendre a escoltar de manera efectiva.


Jordi Varela

Editor