Els grups professionals, com els grups en general, tenen ànima, o valors, com es diu ara. Però sempre que aquests valors s'intenten escriure, als grups els costa molt trobar les paraules que expressen allò que els uneix, allò que els fa dir: "aquesta no fallarà, és dels nostres." Quan els professionals estan immersos en un projecte engrescador, o quan treballen en un equip on calen poques paraules per entendre's, la majoria ho sap apreciar, sobre tot si un canvi laboral els porta a un altre lloc on la gent compta les hores que falten per plegar.
"The Sprit of the Clinic"
Hi ha institucions sanitàries, poques, que han esmerçat esforços a preservar la seva ànima, coneixedores de la fragilitat de la pervivència dels valors. Què poc que dura l'excel·lència d'una unitat, forjada a base d'esforç, amb l'arribada d'un nou responsable que veu les coses al revés de com es feien. Per aquest motiu, sempre m'ha admirat la consistència de la governança de Mayo Clinic, una institució creada el 1892 pels germans Mayo, que ha superat amb èxit dos reptes gegants: el relleu generacional i l'entrada de capital aliè (per més detalls veure post de 22 d'abril de 2013). Val a dir, en reconeixement de Mayo Clinic, que la majoria d'experiències comparables no han superat els reptes de la supervivència dels valors, ni als EUA ni enlloc. I com s'ho han fet, els de Mayo? Doncs és tan senzill com complex: "The Spirit of the Clinic" és qui marca la carrera professional i els ascensos; per altra banda res massa diferent a com les grans religions han sobreviscut mil·lennis.
"The for-impact culture code"
En un post recent, "La salut de la població més enllà de la integració de serveis", vaig parlar d'una ONG, "Possible", que des del 2001 actua al Nepal, i ho vaig fer perquè em va interessar el procés intern que havien dut a terme per elaborar una estratègia que els permetés oferir un model transformador i sostenible amb 20 dòlars de càpita anual. "Possible" ha escrit el seu "Spirit" en un document impressionant, "Our for-impact culture code" (si disposen d'uns minuts no se'l perdin, és una de les presentacions més bones que he vist del seu gènere), on expliquen quina és l'ànima de la seva institució, com ja ho van fer els germans Mayo en el seu dia, amb la diferència que "Possible" vol aconseguir els millors serveis per a la gent més pobre de la terra. I com ho fan? Doncs invertint molt de temps a crear cultura de grup, perquè saben que si no reflexionen sobre els valors de la seva missió, els serveis que ofereixen poden ser desencertats, o fins i tot provocar més malt que bé.
Haver aconseguit valors transversals (equitat, accessibilitat, homogeneïtat, equiparació salarial, etc.) ha estat un gran triomf social. Ara, però, com els germans Mayo, o com "Possible", hauríem de saber insuflar esperit a les institucions públiques, perquè siguin capaces de generar il·lusió professional, captar talent i oferir serveis ajustats a les necessitats reals, i això només s'aconseguirà dedicant molt de temps a fomentar una manera col·lectiva de veure les coses.
Jordi Varela
Editor
Jordi Varela
Editor
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada