Mandra col·lectiva
- El consum de serveis sanitaris creixerà, per l'efecte envelliment, a un ritme superior al registrat fins ara.
- Els gegants digitals intenten guanyar quota creant serveis associats a la salut: Apple, Google, Amazon o Microsoft, entre altres, fan adquisicions i inversions multimilionàries en l'àmbit sanitari.
- La intenció de promoure canvis normatius orientats a eliminar les sitges de dades, que són un fre a l’atenció integral i al desenvolupament del coneixement.
- L'entrada de nous players en l'oferta de serveis de salut; Walmart n'és un d’emblemàtic.
- Els canvis que s'han produït en sectors com l'industrial, el comercial o el financer comencen a fer senyals a la sanitat: concentració de l'oferta, globalització dels mercats, etc.
Com és lògic, aquesta agitació convida a apostar pel talent innovador si es demostra capaç d'arribar a crear valor amb potencial de mercat. Entre els múltiples àmbits d’innovació en salut destaquen els basats en tecnologies digitals i en l’aplicació de la intel·ligència artificial i a Espanya ja hi ha un nombre significatiu d’iniciatives d’èxit.
Inversors, líders del sector salut i fins i tot empreses no sanitàries aprofiten el moment per donar suport als emprenedors a un ritme sense precedents i consideren el temps un factor determinant. L’ecosistema per donar suport a les startups ha disposat tradicionalment d'incubadores que oferien suport i serveis a les noves empreses i amb inversors àngel o de capital risc que hi aportaven finançament. Ara, però, les acceleradores i les fàbriques de startups són organitzacions que es dediquen a fer que les bones idees puguin arribar al mercat com abans millor. El tema va ser tractat al blog fa un temps.
Observant els casos d’èxit es pot considerar que l'acceleració d’una startup de salut es desenvolupa en quatre estadis i que no es passa a l’estadi següent sense un èxit total a l’anterior:
1. Consciència prèvia de la idea. Tot comença amb la visió d’una idea amb potencial per part de professionals de la salut emprenedors associats a partners que els complementen en els camps tècnic i comercial. És el resultat del coneixement i l’experiència acumulats i de les relacions de confiança creades amb el temps.
2. Formalització de la idea a l’acceleradora. La idea pren forma gradualment fins a esdevenir una proposta factible i amb un model de negoci viable capaç de convèncer els inversors. Amb el suport i la mentoria adequats es pot trigar entre dos i sis mesos fins a poder fer una bona “demo” de la idea.
3. Primer prototip amb el suport d’inversors inicials. Una inversió inicial permet desenvolupar la idea per progressar amb proves de concepte, prototips i assaigs, depenent del tipus d’innovació. En general, entre sis mesos i un any, segons la classe de projecte, fins a arribar a posar en funcionament el model de negoci previst.
4. Activació i creixement de l’empresa. Quan la proposta ha demostrat la viabilitat es produeixen rondes d'inversió consecutives per permetre que l’empresa assoleixi l’escala que li pertoca. El període és variable i la clau és reforçar l’equip humà per fer front al creixement i la consolidació de l’empresa.
Finalment, l’empresa troba el seu propi espai al mercat, tot sovint sent adquirida o passant a entrar en l’òrbita d’una empresa més gran.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada