divendres, 25 de setembre de 2015

El valor com objecte de compra de serveis, una novetat al NHS






El 29 de novembre de 2013, ara fa gairebé dos anys, gràcies a un tweet del Dr. Josep Vidal-Alaball, em vaig fer ressò de la iniciativa del National Health Service anglès de desenvolupar un model per comprar serveis d'acord amb el valor que aporten a la salud de les persones, i acabava presagiant que els costaria molt passar de la teoria a la pràctica. Però es veu que són tossuts i, ara, un tweet del Dr. Marco Inzitari ens condueix a la pàgina web de "Right Care" NHS on Matthew Cripps, National Director for the NHS Right Care, explica en un video el programa 2015-2019 per implementar un model de compra de serveis amb criteri d'efectivitat clínica, comptant amb el suport de 211 grups clínics de compra (Clinical Commissioning Groups).




Penso que és una bona ocasió per tornar a veure el gràfic principal del video, que ja vaig reproduir ara fa dos anys, perquè és el fonament metodològic de la dinàmica del clinical commissioning. Com poden observar a la part esquerra de la figura, els compradors, en una primera fase, analitzen les variacions de la pràctica clínica per centrar el focus en les sobreactuacions inexplicables, després, a la segona fase, mitjançant l'evidència, les revisions sistemàtiques i la implicació dels professionals assistencials, elaboren un cas estratègic sobre el qual convindria actuar, i a la tercera fase, ja amb el lideratge dels metges, posen en marxa un procés de transformació basat en la incentivació de la compra de serveis.


En el video, Matthew Cripps explica el procés i l'operativa d'un pla transformador de les relacions entre compradors i proveïdors de serveis sanitaris, i com que ara ja no em puc queixar de la manca de voluntat de canvi dels anglesos, hauria de dir que haurem de seguir de prop les avaluacions del procés, i no estaria gens malament que les nostres autoritats també ho fessin.


Jordi Varela

Editor