La informació és clau per
fomentar la participació dels pacients en la gestió de la seva salut. En aquest
blog s’han tractat diverses estratègies i instruments per abordar-ho, però avui
em vull centrar en els Personal Health Records (PHR), una eina encara no molt
estesa però amb molt de potencial.
Com bé es descrivia en
aquest post, són plataformes amb informació clínica
necessària perquè les persones prenguin decisions que afecten la seva salut.
Aglutinen des d’informes d’alta hospitalària, d’urgències o de resultats de
laboratori fins a eines per a la programació de visites o control de medicació.
És evident que el seu desplegament no ha estat fàcil per les dificultats que
comporta la connexió amb la història clínica electrònica, la diversitat de
proveïdors i els reptes de la interoperabilitat.
Els PHR poden incloure
també un altre aspecte, des del meu punt de vista cada vegada més important: dades generades pels propis pacients.
Es tracta de la monitorització de variables (pes, glucèmia, tensió arterial,
exercici físic...) que tota la onada dels coneguts wearables facilita extraordinàriament.
Segons Eric Topol a The patient will see you now, històricament els pacients sempre han proveït de
contingut els seus historials mèdics a partir de les respostes a les preguntes
dels professionals sanitaris. Ara el
canvi substancial ve a través dels smartphones:
amb el 25% dels americans registrant com a mínim un paràmetre de salut en algun
tipus de dispositiu mòbil i centenars d’apps disponibles per capturar dades
generades pels usuaris, es tracta d’un enorme camp per explotar. Són dades a
temps real amb informació sobre les persones d’una manera que no havíem tingut
mai abans. Topol va més enllà i
planteja la necessitat que els pacients siguin els propietaris de les seves dades
de salut. Que la digitalització de la informació mèdica garanteixi que els
ciutadans no només puguin accedir als seus historials sinó que, a més, en
siguin propietaris.
Un altre punt de vista
interessant sobre l’adopció dels PHR és el que aporta una recent revisió sistemàtica sobre la perspectiva dels consumidors. La
literatura suggereix que els ciutadans estan
interessats en fer servir els PHR perquè els permetrà prendre un rol més
actiu en la gestió de la seva salut. El principal avantatge
que hi veuen és disposar de tota la informació de salut en un únic lloc. En destaquen la possibilitat de fer el seguiment
d’informació (llistat de medicaments, visualització de documents mèdics i
resultats de laboratori), programar cites i, en alguns casos, poder comunicar
amb els proveïdors.
Però els PHR també
susciten desconfiança pel què fa a la privacitat
i la seguretat. Aquí els aspectes sistèmics hi tenen molt a veure i això
pot ser útil de cara a desenvolupar futurs sistemes d’informació. Per exemple,
la integració amb els sistemes dels proveïdors dóna confiança i sensació de
fiabilitat.
Finalment, la revisió
suggereix que per augmentar l’adopció dels PHR, aquests han de ser accessibles,
intuïtius i “user friendly”.
Les dues reflexions
finals que m’han suggerit aquestes lectures són:
- Els PHR tenen potencial en la mesura que ofereixin solucions integrades i puguin capitalitzar l’enorme volum de dades generades pels usuaris amb l’explosió dels wearables i dels smartphones. El component mòbil és clau.
- Les garanties de confidencialitat i privacitat són elements indispensables per fomentar-ne l’ús perquè els ciutadans ens tornarem cada vegada més exigents per controlar qui té accés a la nostra informació de salut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada