Una de les cites més recurrents en gestió clínica és el concepte porterià de valor en salut, que s'ha d'establir en funció de l'interès del pacient i no de la resta d'agents, és a dir, professionals, gestors, investigadors, administració, indústria biomèdica, etc. Segons aquest concepte, el propòsit últim de la recerca i la innovació en salut hauria de ser proporcionar el màxim benefici als pacients i a la societat. No obstant això, tal com comentava en la meva última entrada en aquest blog, sovint les prioritats de la recerca i les necessitats reals dels pacients i de la societat van per camins diferents.
Theresa May ha anunciat aquest any el compromís, per a 2027, de dedicar el 2,4% de PIB del Regne Unit a R+D, la qual cosa suposa una xifra mai vista i una gran oportunitat per al sector salut, que és un dels més potents de la indústria britànica. Per fer-se una idea de la magnitud d'aquest compromís convé saber que, segons dades d'EUROSTAT, l'any 2016 Europa, el Regne Unit i Espanya van dedicar el 2,03, l'1,69 i l'1,19% del PIB, respectivament, a R+D.
Malgrat això, Richard Jones i James Wilsdon afirmen en el seu informe The biomedical bubble. Why UK research and innovation needs a greater diversity of priorities, politics, places and people que en el passat l'R+D en salut va patir diversos biaixos que l'haurien desviat del seu objectiu primordial i proposen una revisió de les prioritats i les polítiques per recuperar l'equilibri perdut davant aquesta gran oportunitat.
Segons l'informe, de lectura molt recomanable, els darrers anys els resultats de la inversió de fons públics en R+D del sector salut no han estat els esperats:
- La inversió està excessivament centrada en aspectes biomèdics relacionats amb la biotecnologia i la indústria farmacèutica, i no tant en altres determinants de la salut més importants actualment com la modificació dels comportaments, els aspectes socials o els mediambientals, que tenen un impacte molt més gran en la salut i el benestar de les persones.
- El retorn social de la inversió de fons públics, tant pel que fa als resultats econòmics com a l'ocupació generada per l'R+D del sector biomèdic, s'ha reduït dràsticament els darrers anys.
- Els fons es concentren en àrees molt concretes del país i també generaran un problema d'inequitat i desaprofitament del talent dels investigadors que quedin, si és el cas, fora de l'anomenat triangle d'or format per Oxford, Cambridge i Londres.
- Les prioritats de la inversió obeeixen sovint a la cerca de l'èxit acadèmic dels investigadors individuals més que a les necessitats reals, la qual cosa suposa una nova font de desaprofitament dels fons i d'ineficiència.
En altres paraules, la forta inversió pública portada a terme no ha tingut l'impacte desitjat en la salut i el benestar de la població, ni tampoc en la prosperitat de la societat.
Segons Jones i Wilsdom, “Aquesta bombolla biomèdica distreu l'atenció i els recursos d'altres maneres segurament més efectives de millorar la salut i el benestar dels ciutadans”. Proposen aprofitar l'oportunitat que brinda el nou impuls a la inversió anunciat per desinflar la bombolla i reequilibrar el sistema posant més èmfasi a les àrees que clàssicament han estat infrafinançades, més relacionades amb els determinants socials, digitals, mediambientals i globals de la salut, i incorporant al seu torn una nova perspectiva de més diversificació i pluralisme en l'establiment de les noves prioritats.
Segurament aquesta imatge no és exclusiva del cas britànic i es podria aplicar a qualsevol altre país del nostre entorn, però el 3 de maig passat es va anunciar el llançament oficial de l'UK Research & Innovation (UKRI) amb el titular “Equilibri i efectivitat de la despesa en Recerca i Innovació”. Aquest organisme integra els set research councils preexistents i serà el responsable d'administrar un pressupost de més de 6 bilions de lliures actualment, i més en el futur, destinat a R+D, així com d'establir les prioritats i dotar de coherència les polítiques de recerca per obtenir el màxim retorn per a la societat i les persones al Regne Unit els propers anys. En el seu document estratègic, l'UKRI es compromet a revisar les prioritats obrint un debat inclusiu, transparent i basat en l'evidència.
Nous temps impliquen nous reptes en salut i no n'hi ha prou amb adaptar el model d'atenció als pacients. També s'ha d'abordar la transformació del model d'R+D per aconseguir que la inversió proporcioni el retorn esperat en salut a les persones i en prosperitat a la societat. Les expectatives són altes i el repte és complex, però estarem atents a com afronta l'UKRI les dificultats que suposa escapar de la bombolla biomèdica en la qual no només el Regne Unit, sinó tota la societat occidental està immersa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada