S'apropa el Nadal i el moment de fer la carta a Santa Klaus, els Reis o a qui un desitgi. En les darreres campanyes nadalenques, ha estat la tecnologia qui s'ha prodigat més per xemeneies, mitjons i llars en forma de telèfon o tauleta. En aquesta pròxima campanya, sembla haver un lloc reservat per als “wearables” (la seva traducció latinoamericana es la més encertada: vestibles). Apple va anunciar al setembre Healthbook i va presentar Watch, les Glass de Google segueixen en fase experimental, Microsoft sense fer massa soroll està posicionant bé el seu Band (a la dreta) de la mateixa manera que els wearables de Samsung. Ja veuen, els grans han arribat amb força a aquest nou mercat.
Com mostra el vídeo, els wearables es presenten en multitud de formats: rellotges, polseres, bandes, ulleres, calçat, etc. La seva missió principal és registrar algun tipus de mètrica relacionada amb el nostre cos i el seu moviment com ara el ritme cardíac, la temperatura corporal, la tensió arterial, la qualitat del son o el moviment diari. Amb l'aparició dels vestibles, el moviment Quantified Self està començant a superar la zona friki per obrir-se al públic general. De fet, les aplicacions mòbils que exerceixen similars funcions han servit per obrir les portes a la disciplina de l'autoconeixement i l'automonitoratge i conformen un ecosistema d'start-ups amb potencial en diversos sectors, particularment salut.
Què la transparència d'informació, és a dir l'objectivació i publicació dels actes, és un desencadenant de canvis en el comportament humà sembla venir recolzat per les diverses polítiques de transparència que persegueixen modular conductes inadequades o provocar l'emulació del que sobresurt. En el plànol personal, el conèixer-se millor a si mateix ha de ser tractor de canvi per a la millora i què millor que un company de viatge invisible que anota i reflecteix el que fem. Encara més, quan aquesta informació es disposa en espai públic i s'entra en jocs de comparació i competència.
La intersecció entre aquest fenomen i la producció de salut i coneixement encara és a les etapes inicials. Hi ha pocs estudis publicats. Una recerca de "Quantified self" en PubMed llança fins a la data tan sols 20 resultats, dels quals ningú no pot considerar-se com a intervenció pròpiament dita. No obstant això, els moviments de potenciació del rol del pacient, la medicina participativa o l'atenció centrada en el pacient combinen a la perfecció amb la filosofia del jo quantificat i l'ús de tecnologies portables per millorar els resultats en salut i potenciar les activitats preventives com queda recollit en diversos treballs de prospecció.
Com en les passades edicions d'aquesta secció, el Deus ex machina torna a aparèixer amb la promesa de resoldre l'equació quan probablement la machina sigui l'excusa perquè els actors en joc (ciutadans, pacients, professionals i sistema) assagin noves combinatòries, fins el moment inviables, per aconseguir l'ovació del públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada