divendres, 5 de desembre de 2014

Innovar? Però si no tenim temps





Scott Anthony, Gerent d'Innosight, és el primer autor d'aquest article del blog de Harvard Business Review, on s'expliquen les bases de la "innovative factory" mitjançant un sistema mínim d'innovació viable (MVIS) basat en processos que no haurien de durar més de tres mesos, d'acord amb el següent esquema:

  1. Primer mes. Cal definir si es tracta d'innovar en el cor business (millorar el que fem), o d'idees que van de fer coses noves (obrir mercats).
  2. Segon mes. Focalitzar esforços per fer petites proves pilot.
  3. Tercer mes (primera part). Generar un equip petit i entusiasta per desplegar la innovació.
  4. Tercer mes (segona part). Crear mecanismes per protegir la implementació dels nous projectes.
Els equips professionals acostumen a tenir una capacitat innovadora innata, i l'assumpte és com afavorir que aquestes qualitats esdevinguin projectes transformadors, i segons els autors de l'article, cal generar una "innovative factory" de tipus fast-track (90 dies de prova) que permeti que les bones idees siguin encoratjades, identificades, compartides, revisades, prioritzades, pressupostades, implementades, recompensades i celebrades.

Alfons Cornella, Gerent d'Infonomia, a la conferència inaugural de la darrera Jornada del Pla de Salut de Catalunya, deia, en la línia de Scott Anthony, que això de la innovació va de provar moltes coses, perquè de tant en tant n'hi hagi una, probablement la que menys t'esperes, que serà exitosa, o fins i tot disruptiva, i que el més difícil és generar el clima de treball en el qual els professionals no es vegin bloquejats per les rutines i les tensions de la feina diària i , en canvi, siguin capaços d'aixecar la mirada i pensar: ho podríem fer millor? I si no vegin en el gràfic que Cornella va projectar a la seva conferència on es veu que els que condueixen el carro de la roda quadrada li diuen al que els ofereix rodes rodones que estan massa ocupats per poder atendre'l.



La majoria dels professionals sanitaris tenim incorporada de sèrie la capacitat innovadora i, llavors, es preguntaran, per què en alguns equips és tan difícil canviar les coses? Doncs, la resposta, moltes vegades és cultural, o de clima laboral. Quants cops davant d'una bona idea no hem sentit allò de: "Això aquí ja fa temps que ho fem", o bé "Estem massa ocupats per pensar en innovacions", com els passa als legos que empenyen el carro amb les rodes quadrades.