dimecres, 29 d’abril de 2015

Canvi d'imatge de l'analítica de sang







La intersecció de disciplines és un terreny fèrtil per a la innovació. I no em refereixo a les disciplines clàssiques, aquelles que compten amb facultats o departaments, sinó aquelles que com a molt tenen espai per a una assignatura. Són moviments de pensament recent que gaudeixen de la frescor de la novetat i la seva barreja obre grans possibilitats.

Em detindré d'una manera pràctica en la conjunció del pensament de disseny (design thinking) i la seva vessant visual (visual thinking) amb l'atenció centrada en el pacient i la seva derivada sobre l'experiència (patient experience). De la primera, vam tenir una dosi inicial a la columna d'en David Font sobre nous enfocaments per implementar millores. De la segona, en sentirem parlar en els propers mesos i posts, doncs arriba amb forces renovades.

Fa 5 anys, la revista Wired va publicar “The Blood test gets a makeover” on es mostrava visualment el pas per quiròfan de tres clàssics informes de laboratori: l'analítica bàsica, la de risc cardiovascular i el controvertit PSA. Centrem-nos en el de l'analítica bàsica. Així és la forma que tenia abans del procés de transformació, no molt diferent del que utilitzem habitualment:



El cirurgià, en aquest cas un equip de disseny amb assessorament clínic, va aplicar les cinc incisions següents:
  1. Posar-li color
  2. Fer-ho més clar
  3. Simplificar-ho
  4. Destacar el rellevant
  5. Fer-ho més f à c i l 
Semblen maniobres senzilles que el seu efecte no aportarà excessiu valor. Però millor jutgin vostès mateixos:


El color i la posició en el gradient t'indica si estàs en zona de risc alt o limítrof. És a dir, l'informe informa per ell mateix. A més, a l'àrea inferior es mostra informació sobre els resultats i el que un pot fer (considerar el seu estil de vida, abordar canvis de dieta, consultar amb el seu professional). Sens dubte, l'informe sembla molt més centrat en el pacient que l'anterior i l'experiència del pacient es veu millorada substancialment amb tan sols aplicar aquests 5 principis del bon disseny. Quants productes i serveis podríem millorar seguint està aparentment simple recepta.

Algú dirà que no ens podem permetre tanta tinta de color. Esperem que algun dia, no molt llunyà (i sembla acostar-se lentament), no serà necessari imprimir-lo. I si aquest dia no arriba, sempre es podrà editar en escala de grisos!