Els dies 4 i 5 de maig ha tingut lloc l'International Forum on Quality and Safety in Healthcare a Amsterdam. Aquest fòrum anual és un esdeveniment important en l'àmbit internacional i està organitzat per British Medical Journal (BMJ) i l'Institute for Health Care Improvement (IHI) de Boston. Al fòrum es van presentar avenços en múltiples àmbits relacionats amb la millora assistencial i la seguretat del pacient. Entre ells, en aquest post m'agradaria ressaltar dues àrees de coneixement que estan adquirint més rellevància en el camí de millora contínua de les organitzacions sanitàries: la satisfacció professional i el retorn que produeix la inversió en qualitat.
Satisfacció professional
"Joy in work"

La bona notícia és que, encara que difícils, hi ha mecanismes per poder revertir aquesta situació. Diferents ponències s'hi van referir i van mostrar resultats d'èxit després d'haver prioritzat el problema i implementat estratègies de canvi. L'important, segons Feeley, és que els professionals tinguin:
- Sentit de coherència. La seva vida és comprensible, abordable i té sentit.
- Connexió a un propòsit. Facilita el sentir-se compromès tant racional com emocionalment. Amb els mitjans per fer-ho.
- Camaraderia. Equips construïts sobre la base de la confiança i el respecte mutu.
Derek Feley, Amar Shah, Jessica Perlo. Finding and creating joy in work: lessons from IHI. International Forum on Quality and Safety in Healthcare 2018.
Retorn de la inversió en qualitat
"Bring quality and cost together in a single way to understanding value"
La inversió en qualitat produeix retorn en diversos aspectes:
- Experiència del pacient i resultats
- Experiència professional
- Productivitat i eficiència
- Evitació de costos
- Reducció de costos
- Augment dels ingressos

Amar Shah, James Innes. Quality Cost and Value: the business case for QI. International Forum on Quality and Safety in Healthcare 2018.
En acabar del fòrum, Don Berwick va presentar tres projectes globals de "Quality in action" que s'estan duent a terme en aquests moments: Caring for quality in health lessons learnt from 15 reviews of health care quality d'OCDE, OMS i Banc Mundial, The Lancet Global Health Commission on High-Quality Health Systems i el Improving Quality of Health Care Globally de la National Academics dels Estats Units.
És evident que cada vegada es coneix millor com quantificar l'atenció que no aporta valor, el que ens costa econòmicament i quant esforç suposa tirar endavant projectes dedicats a revertir aquesta cultura (Mafi JN, Parchman M. Low value care: an intractable global problem with not quick fix. BMJ Qual Saf 2018; 27: 333-336). La tendència és que institucions i professionals vagin introduint el temps i els recursos necessaris per incorporar al seu quefer diaria la identificació, l'assaig i l'avaluació d'aquests canvis.
* Gràcies a la col·laboració del Dr. Antoni Serrano per a l'elaboració d'aquest post.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada