dimecres, 27 de maig de 2015

El dream team d'Atenció Primària a Europa


El passat mes de febrer OMS Europa va publicar "Building Primary Care in a changing Europe". Es tracta d'un document molt ben elaborat per un elenc de primeres espases (Kringos, Boerma, Hutchinson i Saltman) a partir de la informació recopilada en el projecte europeu PHAMEU (Primary Healthcare Activity Monitor in Europe) que recollia indicadors d'estructura, procés i resultat de tots els països de la Unió Europea facilitats per punts de contacte locals ben acreditats (al nostre país IDIAP). El projecte ha estat cofinançat per la Comissió Europea i recolzat per OMS Europa, el European Forum for PrimaryCare, la European Public Health Association i la European General Practice Research Network.

El document analitza les virtuts i defectes de les múltiples configuracions d'Atenció Primària existents a Europa, superant les classificacions habituals de sistemes Bismark versus Beveridge, amb la intenció de relacionar-les amb el seu rendiment i resultats per elaborar rànquings de països. Als primers classificats se'ls considera com que posseeixen un atribut d'una Atenció Primària "forta".

Un exercici simpàtic a partir de la informació publicada seria dissenyar la configuració més robusta per crear el dream team d'Atenció Primària a Europa.

Aquest seria el resultat:

En estructura, els holandesos destaquen per la seva governança i els britànics per les seves condicions econòmiques i desenvolupament professional. En procés, els eslovens tenen la millor accessibilitat, els lituans la més àmplia oferta de serveis, els danesos la millor continuïtat assistencial i els suecs la millor coordinació. En la dimensió de resultats, les dades d'eficiència són un tant equívoques i no es mostren rànquings d'acompliment, així que millor deixem la posició vacant.

Vist el dream team dóna la sensació que la nostra Atenció Primària queda malparada. No obstant això, de la lectura atenta del document s'extreu que puntuem alt en totes les dimensions sense abandonar en cap cas la casella "high", fet que ni els britànics ni els holandesos aconsegueixen. Com en tantes altres coses, tenim bon producte i mal màrqueting.