Amb aquest
post començo una sèrie de quatre
articles que tractaran sobre el ventall de possibilitats que la introducció de
les tecnologies de la informació està oferint a la pràctica clínica. En
principi podria semblar desenfocat el títol genèric que he adoptat per a la
sèrie: “Pràctica clínica virtual”, donat que començo per un post sobre història clínica
informatitzada, que no deixa de ser un instrument digital per a la pràctica
clínica “física”, però ja veurem com en propers posts, aquesta mateixa història clínica esdevindrà la plataforma
tecnològica d’una pràctica clínica “virtual” que acabarà sent cada cop més
extesa; i com a primer tast del que dic, vull parlar de HealthConnect, que és el nom de la història clínica informatitzada
de Kaiser Permanente, però abans m’han de permetre una breu presentació
d’aquesta asseguradora americana tan admirada entre els gestors sanitaris.
Breu
ressenya de Kaiser Permanente
L'any 1933 el Dr.
Sydney Garfield va establir un model de plans de salut de prepagament per als
treballadors d'un aqüeducte del desert de California. Temps després, el 1938,
Henry Kaiser va persuadir al Dr Garfield per extendre l'experiència a altres
col·lectius de treballadors, tant a California com a Washington. Immediatament
després d'acabar la guerra, l'any 1945, els plans de salut de Kaiser-Garfield
es van obrir al públic en general. Aquests plans de salut es basaven, ja en un
principi, en un model mutualístic de prepagament, una pràctica assistencial en
grup, una visió poblacional de la prevenció i una informació clínica
compartida. Aquest model contrastava radicalment amb les altres mútues, en un
país que era i és el paradigma del pagament per servei.
Avui Kaiser és una mútua
que funciona mitjançant un acord estable amb una corporació de metges anomenada
Permanente. Té 9 milions d'assegurats en 9 estats, 36 hospitals, 533 centres de
salut, 170.000 treballadors propis a més de 16.000 metges de Permanente, 48.000
M$ de pressupost i 2.000 M$ beneficis (2011).
Però aquestes xifres
no són les que provoquen l’atenció d’aquest post.
De fet, l'interès dels europeus per Kaiser Permanente neix a partir dels seus
resultats, sobretot quan Chris Ham va publicar l'any 2003, al British Medical Journal, un treball en
el que demostrava que per tractar 11 patologies molt comunes (ictus, fractura
de fèmur, MPOC, asma, insuficiència cardíaca, infecció urinària, pròtesi de
maluc, pròtesi de genoll, angina de pit, infart de miocardi i bypass coronari),
Kaiser Permanente utilitzava tres vegades i mitja menys estades en llits
d'aguts que el National Health Service anglès
(Chris Ham 2003). Els mateixos anglesos apuntaven a la discussió de l'article
quines creien ells que eren les causes dels bons resultats de Kaiser Permanente:
- Model integrat (a través dels nivells)
- Gestió activa de pacients
- Programes específics per a crònics
- Ús de recursos intermedis
- Potenciació de l’auto-cura
- Lideratge (i implicació) dels metges
HealthConnect, un instrument molt potent
per aconseguir els objectius de Kaiser Permanente
L’any
2003 Kaiser Permanente va posar en marxa HealthConnect,
un sistema d’informació integral que conté el model d’història clínica de més
abast dels Estats Units.
Degut
a que aquest és un bloc d’avenços en gestió clínica, no és, per tant, el lloc
adequat per destacar les característiques tècniques de HealthConnect. El meu interès per aquesta plataforma tecnològica
rau en que les seves funcions responen fil per randa a les principals estratègies
de Kaiser Permanente, recordin: model assistencial integrat, gestió activa
de pacients, programes específics per a crònics i potenciació de l’auto-cura.
Per
tant, des del meu punt de vista, el millor de HealthConnect és que és un instrument digital únic que dóna suport
clínic a tots els professionals implicats en l’atenció continuada del pacient,
des de la infermera d’atenció domiciliària, el dentista, el radiòleg, el metge
d’urgències o la infermera de la planta d’hospitalització. Aquesta integralitat
és molt lloable, tot i que no és única en el univers de les històries clíniques
informatitzades, però donada la manera de treballar de Kaiser Permanente, aquesta
plataforma tecnològica està resultant molt eficaç tant per als programes de
prevenció de poblacions en risc, com per als de seguiment de pacients crònics,
programes tots ells que es beneficien molt de la transversalitat del sistema.
Un altre dels punts
forts de la plataforma és la gestió activa dels pacients, i avui dia la meitat
dels mutualistes de Kaiser Permanente ja fan servir la pàgina web “My Health Manager” per consultar
informació mèdica de la seva pròpia història clínica, per veure el seu historial
de visites, recordar els contactes preventius pendents, programar i cancel·lar
visites i, si cal, enviar missatges al seu equip assistencial de referència o
al farmacèutic; i per a la potenciació de l’auto-cura, el sistema ofereix als
mutualistes un recurs conegut com “Healthwise”,
de consulta online, del qual ja en
parlaré en un post d’aquesta mateixa
sèrie.
Bibliografia
Ham
C, York N, Sutch E, Shaw R. Hospital bed utilisation in the NHS, Kaiser
Permanente, and the US Medicare Programme: analysis of routine data. BMJ
2003;327:1257
El proper post del dilluns 18 de febrer serà el
segon de la sèrie “Pràctica virtual clínica” i tindrà a veure amb l’ús del mail
com instrument de comunicació entre pacients i professionals del seu equip de
salut. He pogut veure alguns resultats i sembla que hi ha bones notícies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada