La setmana passada vam veure el biaix de l’statu quo a partir de l’article “Assessing Value in Health Care Programs”. Recordin que aquest biaix
es deu a la tendència humana a continuar fent les coses com sempre, sense
qüestionar-se massa el sentit del que es fa.
Però en aquest post vull
parlar de l’actitud innovadora, exactament la contrària, i de les dificultats inherents
als canvis en un entorn tan segmentat i regulat com el sistema sanitari. Per
aquest motiu he seleccionat tres exemples que il·lustren els obstacles que
molts professionals han de superar quan tenen ganes de canviar rutines o d’adoptar
un nou medicament del qual saben que ve avalat per l’evidència científica. Però
el problema rau en que per adoptar les novetats es requereixen inversions, o
senzillament més pressupost degut a que el nou medicament és més car. Llavors
la pregunta és, ¿qui paga la novetat si ens han dit que no podem gastar més?
Exemple 1 - Adherència
al tractament
Considerem un programa que podria millorar l'adherència al tractament,
la qual arriba escassament al 45%, després d'un infart de miocardi (Volpp 2012). Imaginem ara que un
programa nou preveu l'increment d’aquesta adherència fins al 70% i que com a
conseqüència hi hauria una reducció del 10% dels reingressos tant per nous
infarts de miocardi com per ictus o per a revascularitzacions, amb una reducció
de costos que podria recollir uns estalvis per a la mútua d’uns 2.000$ per cas
i per any. ¿Significa això que el programa no hauria de ser aprovat si el seu
cost fos de 3.000$ per cas i any?
En aquest supòsit és evident que el retorn de la inversió
calculada per al programa seria negatiu, ja que costaria més del que
estalviaria. Però fins i tot sent més car, ¿no seria millor invertir en ell que
no pas deixar que la baixa adherència al tractament provoqués les seves
conseqüències? Els autors de l’article ens recorden que la mortalitat per
infart de miocardi és més alta en els reingressos d'abans de 30 dies, i que
molts pacients, quan recauen en l’infart, moren abans d'arribar a l'hospital. En
aquesta innovació els únics guanyadors serien els pacients (amb menys
complicacions cardiovasculars), ja que tant la mútua com l’hospital hi perdrien.
Exemple 2- Dabigatran versus Warfarina
Warfarina és un anticoagulant oral que actua mitjançant la inhibició
de factors dependents de la vitamina K. És una medicació que es fa servir sobretot
en pacients amb fibril·lació auricular per prevenir l’embolització a distancia
i evitar els ictus cerebrals. Els milions de persones grans a tot el món que
prenen warfarina necessiten controls periòdics de sang per garantir que el
nivell d’antocoagulació és l’apropiat i evitar així l’efecte advers de
l’aparició d’hemorràgies.
Dabigatran és un nou anticoagulant oral que actúa mitjançant la
inhibició directa de la trombina. Aquesta nova molècula ha aparegut a l’univers
de l’anticoagulació preventiva amb la intenció de desbancar la warfarina. Les
seves credencials són: més efectivitat en la prevenció d’ictus a igualtat de
risc de patir hemorràgia. La realitat és que el nou medicament està causant un
daltabaix en el món de la gestió clínica, i ho diré ras i curt: és 60 vegades
més car, però a canvi promet que no requereix controls.
Els estudis de cost-efectivitat de dabigatran versus warfarina són
contradictoris, ni ha de canadencs a favor de la nova molècula i d’anglesos en
contra. No en va no resulta gens fàcil comptar els costos reals de l’ús de la
warfarina, al marge del preu del medicament, amb les estructures que els
sistemes sanitaris tenen muntades per a fer els milions de controls que es
requereixen, a més a més dels costos de la mobilització periòdica de milions de
persones grans. Si s’aprova el canvi de medicament, els pacients sortiran guanyant, però el preu que
s’haurà de pagar serà una reforma del sector, amb inconvenients evidents.
Exemple 3 - Program of All Care for the Elderly (PACE)
PACE és un programa (només
EUA) de Medicare i Medicaid que ofereix la globalitat dels serveis sanitaris i
socials per a persones majors de 55 anys amb patologies cròniques i elements de
fragilitat, evitant, però, la franja de necessitats especials i final de vida.
PACE té cura a triar pacients per als quals la prevenció i la promoció de la
seva salut els pot mantenir allunyats de les institucions sanitàries, i per
això s'estimulen els controls preventius, l'exercici físic, les dietes, etc. (Post 19 de novembre)
El programa
s'organitza a través de "PACE Centers", que funcionen com a centres
de dia, consultoris mèdics, serveis d'infermeria, fisioteràpia i serveis
socials. En l'actualitat, després de 40 anys d’experiència, existeixen 35
programes PACE per tot el territori nord-americà. Els seus resultats són
controvertits i el seu cost/efectivitat no ha pogut ser clarament demostrat.
Sembla evident que si bé PACE redueix les hospitalitzacions i els ingressos en "nursing
homes", en canvi els costos dels programes són elevats. Però la qüestió que
ens interessa, en aquest post, és que
els programes PACE que han intentat reduir costos sobre la base d’aprimar
equips assistencials, no han aconseguit reduir les hospitalitzacions.
Discussió:
tornem-hi amb la llei de Sutton
Està bé la
idea de manllevar recursos d’actuacions poc convincents per conduir-los cap a
programes nous i amb resultats més bons, però no oblidem que Willie Sutton
havia de d’afinar molt l’enginy per saltar-se les mesures de seguretat dels
bancs que robava. L’hemeroteca diu que era el millor, però tot i així al final
el van enxampar. Doncs au, enginy i que no ens atenalli l’statu quo.
El proper
dilluns 11 de febrer vull parlar de l’impacte que les noves tecnologies de la
informació estan tenint en el món de la gestió clínica: la telemedicina, els
contactes telemàtics dels pacients amb el metges i les infermeres, la història
clínica compartida entre nivells assistencials, etc. Veurem si tanta inversió
està millorant resultats clínics de debò.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada