El 2016 Michael Porter i Thomas Lee van analitzar els indicadors de l'agència de qualitat nord-americana (NQMC-AHRQ) i ho van fer des de la perspectiva de la definició porteriana de valor, i el resultat no podia ser més decebedor, ja que van descobrir que dels 1.958 indicadors documentats, només 139 (el 7%) posaven el focus en els resultats. En aquesta línia, un grup de treball de la Societat Catalana de Gestió Sanitària (SCGS) hem elaborat una graella per categoritzar els indicadors d'acord amb un gradient que comença en el punt més alt per la percepció dels pacients (PREM/PROM), con a gold estàndard, i continua (en descens) per l'efectivitat, la seguretat clínica i l'adequació, per acabar amb els indicadors menys orientats al valor, com són els d'activitat i eficiència, tal com es recull a la taula següent:
D'acord amb aquesta graella, el grup de treball de la SCGS ha analitzat 2.143 indicadors de 14 fonts diferents: OECD Health Statistics; Atlas VPM d'Espanya; MSIQ del CatSalut; Central de Resultats d'AQuAS; Observatorio del SERMAS; Fingertips de l'NHS anglès; Care Quality Commission d'Anglaterra; Scope Santé de França; Leapfrog Hospital Safety Grade d'EUA; MyHospitals d'Austràlia; Best Hospital US News; Top20 i TopValue d'IQVIA d'Espanya i Lown Institute Hospitals Index d'EUA. Un cop passats tots els indicadors pel sedàs de la graella del valor, s'han obtingut els següents resultats:
- Memòria de l'hospital: Es tracta d'un document de 60 pàgines amb un munt de conceptes de gran actualitat com la gestió del coneixement, el treball en equip multidisciplinari, la qualitat dels serveis i la responsabilitat social corporativa, però a l'hora de retre comptes, s'observa que dels 514 indicadors publicats, 474 (el 92%) corresponen a recursos, activitat i eficiència, mentre que 38 són d'adequació i només dos són de percepció dels pacients.
- Memòria de l'activitat d'atenció primària d'una institució pública. La informació analitzada està continguda en un document sintètic de 8 pàgines que ofereix dades acumulades de tots els centres d'atenció primària gestionats per l'esmentada institució, als quals destina 21 indicadors, tots ells de recursos, activitat i plantilles, però en canvi no hi figura cap esment a les categories A, B i C de la graella. Sembla que els directius d'aquesta gran institució pública estan molts enfocats cap a la producció de serveis i gens cap al valor que aquests serveis ofereixen.
- Quadern de comandament d'una unitat oncològica. Per analitzar aquest punt he aconseguit (per contacte personal) un full dels indicadors estàndards que una unitat clínica rep mensualment dels controladors de la gestió dels seu hospital. Aquest quadern de comandament conté 61 indicadors, 54 dels quals són d'activitat i eficiència i 7 d'adequació, però no n'hi ha cap que de les categories A i B, cosa que sorprèn, donada la gran orientació a resultats que es percep en el clima professional de l'esmentada unitat.
Totalment d'acord, van pasant els anys i no canvia la orientació de les institucions sanitàries. La paraula Valor de l'atenció es continua confonent amb la estabilitat pressupostaria i el compliment d'activitat.
ResponEliminaTotalment d'acord. Gràcies pel comentari.
ResponElimina