divendres, 1 de febrer de 2019

El repte dels 15 passos








Diuen que des de fora els problemes es veuen d'una manera diferent. Quantes vegades hem sentit o dit aquesta frase a la nostra vida! Potser és per això que diferents organitzacions, els darrers anys, han decidit prendre-se-la al peu de la lletra i implementar estratègies per poder incorporar la visió externa al dia a dia de la seva feina.

El Sistema Nacional de Salut del Regne Unit (NHS) va presentar a la fi de 2017 "El repte dels 15 passos (15 Steps Challenge): la qualitat des de la perspectiva del pacient".

Es tracta d'unes guies dedicades a diversos àmbits sanitaris, vuit en total, que es van publicar el 2012 però que el 2017 l'NHS va decidir actualitzar i incorporar-hi noves eines amb l'objectiu que servissin de suport a les seves diferents organitzacions i als seus proveïdors per implementar un enfocament diferent, extern, basat en l'experiència del pacient.

Promouen la participació de pacients i professionals i tenen com a propòsit ajudar els professionals a identificar millores i compartir les bones pràctiques. Es tracta de reclutar un petit grup de personal i de pacients o cuidadors. S'ha d'intentar que siguin grups inclusius i diversos en els quals hi hagi persones amb discapacitat, de diferents nacionalitats o diferents orientacions sexuals perquè les aportacions siguin més enriquidores. L'equip es passejarà per la sala d'hospitalització o d'atenció primària (d'aquí prové això de fer 15 passos) durant 15-20 minuts i s'aturarà a observar els pacients i el personal a les àrees comunes (passadissos, sales d'espera, sales de descans). Les guies contenen un kit d'eines que ajuda a estructurar els pensaments, les observacions i les discussions dels membres de l'equip. No és una llista de verificació, sinó que el que es pretén és veure amb els ulls del pacient el que cada dia veiem amb els nostres ulls de professionals. L'objectiu és buscar i reflectir les primeres impressions que es produeixen quan caminen per aquestes àrees i mirar de respondre aquestes preguntes: què veig?, què sento?, què oloro? què toco?, quina sensació em produeix ser aquí?

Busquen fixar-se en aspectes com, per exemple, si l'ambient és acollidor, informatiu, net, segur, organitzat i tranquil. L'amabilitat i la sensació d'atenció personalitzada també són punts importants durant l'observació. 

Després, l'equip de pacients explica al personal de la sala i a l'equip coordinador la seva experiència per abordar qualsevol millora suggerida. De la mateixa manera, també recull i comparteix amb el personal de la sala els aspectes positius.

L'NHS explica que aquesta eina dels 15 passos és una iniciativa més, que complementa les altres mesures estratègiques de millora que estableix dins de les organitzacions. Més de 25 centres hospitalaris han tingut com a repte participar de forma voluntària en aquest projecte.

Potser pot semblar una cosa excessivament simple i algú la podria titllar de ser de poc valor, però faci la prova d'estar ingressat i veurà amb els seus ulls de pacient quantes coses fàcils de millorar hi ha que vostè no veia amb les seves sabates de professional i que ara, amb el pijama de pacient, li semblen òbvies. Li agradaria que li preguntessin aquestes coses alguna vegada? 

El repte dels 15 passos:

Cap comentari:

Publica un comentari