divendres, 4 de febrer del 2022

El futur de la salut i el talent gestor necessari

Alexandre Lourenço
Lusitania


L'hospital d'avui és el resultat de l'evolució i el desenvolupament tecnològic esdevinguts durant la segona meitat del segle XX. Durant els darrers 70 anys, aquestes noves catedrals s'han convertit en llocs centrals a les nostres vides. Hi naixem, també hi acudim quan tenim algun problema greu i, finalment, en alguns casos hi morim. Els hospitals han canviat i han allargat les nostres vides.

Això no obstant, les necessitats socials actuals són substancialment diferents d'aquelles que hi havia en el passat. L'envelliment poblacional i la multimorbiditat que comporta, les expectatives creixents de la ciutadania, les restriccions fiscals d'un context de lent creixement econòmic, l'aparició i reaparició de malalties infeccioses i la societat digital imposen reptes nous i importants a un sistema sanitari estructuralment rígid i fragmentat. Ens trobem en un sistema que s'ha mostrat incapaç de promoure la salut i prevenir la malaltia, eliminar la variabilitat i la iniquitat per accedir-hi i proveir una atenció integrada basada en les necessitats de les persones.  

La pandèmia no ha ajudat a resoldre cap d'aquests reptes i n'ha creat algun altre més. Potser, una de les lliçons que hem après és que és possible fer canvis ràpids en circumstàncies adverses. Atesa la dimensió de tots aquests reptes, podem triar entre ignorar la necessitat del canvi o preparar-nos per a la transformació. Molts encara insisteixen en les solucions del passat i prometen més recursos financers, hospitals més grans, amb més metges, sense adonar-se que aquest model ha esdevingut obsolet. 

La burocràcia pública i professional limita el canvi, la implicació de pacients i professionals, es resisteix al canvi i perpetua l'statu quo. Les noves fórmules de gestió de tall neoliberal no han sabut aprofitar aquesta oportunitat i han infravalorat el valor del professionalisme i les necessitats dels pacients i les seves famílies. Ja sigui la lluita per l'autonomia tècnica o el rigor procedimental de les unes o la gestió del temps i els volums de les altres, no n'hi ha cap que hi doni una resposta globalment convincent.

El futur de la salut serà millor si aconseguim un nou model de gestió sanitària amb les característiques següents:

  1. Orientat a la prevenció i a la salut poblacional.
  2. Dirigit als resultats i no a les activitats.
  3. Que desenvolupi una atenció integrada i coherent.
  4. Amb hospitals i centres de salut sostenibles, flexibles i accessibles.
  5. Especialitzat en medicina personalitzada i de precisió.
  6. Que utilitzi al màxim el potencial del big data, la genòmica i la intel·ligència artificial. 

A Europa, la sanitat és el sector econòmic amb més projecció. El seu èxit implica el compromís de promoure la recerca, el desenvolupament i la innovació per millorar la salut, l'ocupació i el benestar. En definitiva, per mantenir i protegir la nostra forma de vida.  

Tanmateix, la bretxa entre el talent i les habilitats necessaris per a la transformació del sector i les capacitats dels quadres de gestió en actiu està creixent. Modelar l'entorn sanitari i transformar-lo amb èxit requereix valor per part de tots els agents implicats, però principalment d'aquells amb capacitat de decisió per a l'acció transformadora. És imprescindible explorar i innovar els models d'organització per anar més enllà dels productes, els serveis i les tecnologies tradicionals. 

Necessitem líders que tinguin el valor d'adoptar aquesta nova visió de la salut, afrontar els reptes de fer-la realitat i transformar les organitzacions sanitàries per crear un nou espai de salut recognoscible i admirable. 

Nota. Aquest any, el lema de la conferència anual d'EHMA, l'associació europea de gestió de la salut, és "De les persones als sistemes: lideratge per a un futur sostenible". També organitza aquest semestre una sèrie de workshops amb l'objectiu de dotar els gestors de la salut de la visió i les competències necessàries per gestionar sistemes de salut resilients i capaços d'avançar en l'atenció sanitària basada en valor. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada