dilluns, 11 de juliol del 2022

Tingueu-ho molt en compte: autenticitat i seguretat psicològica






Il·lustració de James Graham 
(The New York Times Magazine)
Gran part de la nostra feina no la podem fer sols. Diversos estudis demostren que les activitats col·laboratives representen més del 50% del total i que, a diferents organitzacions, un treballador s'està comunicant amb els seus companys més de les tres quartes parts de la jornada. Aquest percentatge pot ser menor en el sector sanitari, però segur que és un temps important i que potser hauria de ser superior. És obvi que necessitem treballar en equip de manera multidisciplinària, comptant amb diferents col·lectius professionals de diferents especialitats i organitzacions.

En conseqüència, un dels grans reptes és aconseguir equips eficients, amb un alt rendiment, i crear espais en favor de la intel·ligència col·lectiva i per compartir i connectar el coneixement. Un article de The New York Times Magazine “What Google Learned From Its Quest to Build the Perfect Team” ens pot ajudar a descobrir com fer-ho.

Fa uns anys, Google va posar en marxa el projecte Aristotle per estudiar 180 equips de la seva organització i determinar les característiques dels que tenien un millor rendiment. Es tractava d'equips composts per professionals amb una formació semblant? O que compartien hobbies? O que es relacionaven fora de l'empresa? O que tenien més professionals sèniors? O més enginyers? O una composició similar de dones i homes? O més dones? O més homes? Les variables significatives van ser unes altres i es resumeixen en el concepte de seguretat psicològica. Els millors equips eren aquells en què el temps durant el qual parlava cada membre es distribuïa equitativament i que, a més a més, tenien una sensibilitat social elevada, és a dir, eren sensibles a l'estat d'ànim dels seus membres i compartien històries personals i emocions.

Segons Frances Frei, professora de la Harvard Business School, la confiança és el valor clau de les organitzacions i del treball en equip. I diu que les persones tendeixen a confiar en tu com a company si creuen que quan interactuen amb tu ets autèntic i vertader (autenticitat), quan creuen en el teu judici i la teva competència (lògica) i quan creuen que els importes, te n'ocupes i els cuides (empatia). Frances Frei va recomanar a Uber eliminar l'ús dels mòbils a les reunions en favor de l'empatia i altres accions de millora, promovent la lògica en una estructura de comandaments que havia promocionat molt ràpid sense les competències necessàries. És molt aconsellable escoltar-la.

Per aconseguir equips d'alt rendiment necessitem líders en tota l'organització, líders ètics, de suport, que promoguin l'experimentació, que construeixin sobre la base de la confiança i que interfereixin tan poc com sigui possible. En el post “L'art de liderar” reflexionava sobre aquest punt i em basava en la presentació d'Itay Talgam sobre lideratge en què revisa la manera de fer  de diferents directors d'orquestra.

Els que aconsegueixin treballar en equip dins de la seva organització i amb altres institucions, aprofitant el coneixement individual en favor d'una intel·ligència col·lectiva, creixeran exponencialment respecte a aquells que no ho facin. L'autenticitat i la seguretat psicològica seran claus per aconseguir un veritable treball en equip. Es tracta d'una cosa tan senzilla com que cada membre de l'equip digui el que pensa i hi participi tant com els altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada