divendres, 27 de desembre de 2019

El futur ja és aquí








Years and Years és una sèrie d'HBO que he descobert fa poc i que explica, a través de la vida d'una família de Manchester, els canvis que es podrien produir en un futur no gaire llunyà, entre 2024 i 2030. Sense entretenir-me en l'anàlisi socioeconòmica i política, que és el millor de la sèrie, hi apareixen avenços científics importants relacionats amb la salut i amb la tecnologia de la comunicació, un dels quals és la intel·ligència artificial. 

La intel·ligència artificial, com ja s'ha comentat en aquest blog, ens obligarà a canviar la forma de relació amb els pacients. Tot i que encara no podem veure amb claredat com seran aquests canvis, alguns ja han arribat. Un d'ells és ADA.


ADA és una app d'intel·ligència artificial, creada per professionals de la salut i enginyers, que ajuda l'usuari a obtenir un "diagnòstic" de salut a través de preguntes. Avalua els símptomes per obtenir una informació personalitzada, ofereix informació rellevant i va indicant quins són els passos següents, des d'un tractament senzill que pot fer ell mateix, fins a una visita al professional metge de capçalera, trucar al telèfon d'urgències 112 o acudir directament a urgències en cas necessari.

Sempre dona la informació amb probabilitats per esdeveniment i de manera molt gràfica perquè es pugui entendre amb facilitat. També genera un informe per si es vol compartir amb el professional sanitari de referència. Garanteix la privacitat i la protecció de dades en tot moment.

ADA ja té més de vuit milions d'usuaris arreu del món, està traduïda a set idiomes i és l'app mèdica número u en 140 països. Funciona, els convido a provar-la. 

Tanmateix, es fa llarga i pesada per als professionals de la salut, que estem acostumats a fer menys preguntes als pacients, una qüestió que també ens hauria de fer reflexionar. Però és útil sobretot per als pacients, atès que els empodera, ja que poden entendre la gravetat dels símptomes que presenten, aprendre més coses sobre la seva salut i, finalment, fer un millor ús dels recursos sanitaris.

Un altre exemple que la tecnologia ja és aquí per ajudar a organitzar la demanda és l'app ASKmyGP, que s'està utilitzant al National Health Service (NHS) del Regne Unit. Aquesta aplicació, que funciona les 24 hores, permet comunicar-se amb el metge de capçalera i explicar-li el motiu de la consulta, de manera que es pugui resoldre telefònicament, per e-mail, per videotrucada o de manera presencial. També al Regne Unit es fa servir Babylone, una app que permet comprovar els símptomes (machine learning) i contactar amb un metge o metgessa de família. En alguns llocs s'utilitza per no saturar la demanda amb patologia banal.

En qualsevol cas, ens trobem davant d'un canvi respecte a com ens relacionarem amb els pacients i la manera com aquests referiran les seves malalties. I també en el sentit que els sanitaris no serem els únics que podrem diagnosticar. Haurem d'aprendre a viure amb això. Perquè aquest futur, com a Years and Years, no és tan llunyà.

Cap comentari:

Publica un comentari